DADA

is een tijdschrift voor kinderen van 6 tot 106. Over kunst en kunstgeschiedenis. Zonder advertenties. Zonder subsidie. We maken DADA voor iedereen die verder kijkt dan zijn neus lang is en altijd nieuwsgierig blijft naar hoe het anders kan. Soms vertellen we in een nummer alles over een kunstenaar en soms behandelen we een kunststroming. Het gaat bij DADA om het plezier van het kijken en dus is ook iedere DADA een plaatje. 

 

DICHTER.

Een kleurrijk tijdschrift met gedichten en illustraties voor kinderen van 6 tot 106. Meer dan 60 dichters uit Nederland en Vlaanderen werken er aan mee. Niet iedereen schrijft voor ieder nummer want ook dichters hebben wel eens vakantie of de griep. Ieder nummer nodigen we een kunstenaar of illustrator uit de gedichten te verbeelden. Die krijgt van voor naar achter helemaal de vrije hand. Zo krijgt ieder nummer een heel eigen gezicht.

Op voorraad

DADA Kunst en sport

 10,50

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Op voorraad

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Op voorraad

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 63,00.Huidige prijs is: € 31,50.

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Op voorraad

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Oorspronkelijke prijs was: € 42,00.Huidige prijs is: € 27,50.

Oorspronkelijke prijs was: € 32,00.Huidige prijs is: € 20,00.

Op voorraad

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Op voorraad

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Op voorraad

kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106

Binnenkort is het zo ver: de Olympische Spelen beginnen op 26 juli in Parijs. Het begin van een mooie sportzomer. Wie denkt dat sport en kunst niet samengaan, denkt daar misschien na dit bijzondere nummer van DADA toch anders over. Kunst en sport kunnen prima samen. Al was het alleen al om de posters die kunstenaars ontwerpen voor een van de grootste sportevenementen ter wereld. De poster die de beroemde Britse schilder Hockney maakte voor de Olympische van München is daar een mooi voorbeeld van.

DADA is een tijdschrift voor kinderen van 6 tot 106. Over kunst en kunstgeschiedenis. Zonder advertenties. We maken DADA voor iedereen die verder kijkt dan zijn neus lang is en altijd nieuwsgierig blijft naar hoe het anders kan. Het gaat bij DADA om het plezier van het kijken en dus is iedere DADA zelf ook een plaatje.

Veel plezier met deze DADA over Kunst en Sport (en met de sportzomer)!

 

 

 10,50

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

Wie dichters vraagt te schrijven over fabeldieren, krijgt niet alleen gedichten over elfjes, eenhoorns en saters. Dichters halen er altijd van alles bij. Daarom lees je in dit nummer ook over de tweehoorn en de weermeermin bijvoorbeeld, een kruising tussen een weerwolf en een meermin. 
Je leest ook over stommelstaarten, statelaars en doezemandjes. Dat zijn geen  fabel-, maar fantasiedieren: dieren die niet bestaan en door de dichter bedacht zijn. Maar goed, wie heeft er ooit een elf of een centaur gezien? 
De dichters van DICHTER. schreven over wat niet bestaat, maar ook vol verwondering over wat er al wél is, zoals het vogelbekdier en de neushoorn. We zien het dus maar ruim. Bij ons zijn fabeldieren ook fantasiedieren. En het mag ook over echte dieren gaan. (volg je het nog?)
De prachtige illustraties in dit nummer zijn van Beto Val.  Ze zijn ook als aparte prints te koop.
Veel plezier met dit wonderschone en wonderlijke nummer van DICHTER. met fabel-, fantasie- én echte dieren (en alles ertussenin)!

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106

De Zwitserse kunstenaar Tinguely (1925 - 1991) verhuisde in 1953 naar Parijs en zou de rest van zijn leven in Frankrijk wonen en werken. Hij werd vooral bekend door zijn kinetische kunst. Hij maakte deel uit van het Nouveau Réalisme (een Franse kunststroming, verwant aan de Pop-art-beweging) en was goed bevriend met Yves Klein en Daniel Spoerri. De kinetische kunst bracht beweging in de kunst en je kunt de kunst van Tinguely alleen echt begrijpen als je de beelden in beweging ziet. Daarom staat in het begin van dit nummer qr-codes naar filmpjes waarop de kunst beweegt. Er zijn machines die kunnen dansen en zelfs machines die kunnen tekenen. Tinguely maakte ook aan een paar zelfvernietigende machines, waarvan alleen nog foto's en filmpjes bestaan. Tinguely was getrouwd met de beroemde Franse kunstenaar Niki de Saint-Phalle, waar we al eerder een nummer van DADA aan wijdden. Ze werkten regelmatig samen aan vaak spectaculaire projecten, zoals de fontein naast het Centre Pompidou in Parijs, recent prachtig gerestaureerd. Als je foto's en filmpjes van tentoonstellingen van Tinguely bekijkt, zie je veel vrolijke toeschouwers. Tinguely had een hekel aan witte musea waar je stil moet zijn: van hem mocht er best iets te lachen zijn. Een vrolijk nummer dus, met kunst van een vernieuwende kunstenaar die alles wilde veranderen. Tinguely: 'Alles beweegt. Stilstand bestaat niet. Laat je niet beheersen door ouderwetse opvattingen van tijd. Weg met uren, seconden en minuten. Leef in de tijd. Wees statisch, wees statisch - met de beweging. Voor het statische, in het huidige NU. Weersta de neiging om uit angstige zwakte het bewegende tot stilstand te brengen, ogenblikken te fixeren en het levendige te doden. Stop met het vastklampen aan 'waarden' die toch zullen instorten. Wees vrij, leef! Stop met het bouwen van kathedralen en piramides die als suikerwerk zullen afbrokkelen. Haal diep adem, leef in het nu, leef op en in de tijd.'

 10,50

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

Precies op tijd voor de eerste zon! In het lentenummer van DICHTER. gaan we de tuin in. Je hebt geen laarzen nodig en je hoeft geen groene vingers te hebben. Alles ligt al aan je voeten. Meer dan 40 dichters schreven meer dan 50 gedichten over alles wat groeit, bloeit en kriebelt. 🐜 De dichters waren echt in hun knollentuin en schreven over nachttuinverstoppertje, tuinkabouters en moes- en woestuinen. Over nachtvlinders en boomspiegels, bloemenzeeën, bladluis en slakken. Alle gedichten zijn, zoals altijd in DICHTER., stuk voor stuk nieuwe oogst!
Die prachtige gedichten staan tussen sprookjesachtige bloemen en vlinders: het werk van de Utrechtse kunstenaar Anne ten Donkelaar. Voor haar serie 'Broken Butterflies' (Kapotte Vlinders) geeft ze dode vlinders weer vleugels en een tweede leven. Die liefdevolle aandacht voor een enkele vlinder is misschien wel precies wat we nodig hebben. Wist je dat sommige vlinders, net als bepaalde vogels, trekken? De atalanta, de distelvlinder, de oranje en gele luzernevlinder bijvoorbeeld zijn zogenaamde trekvlinders. Zij kunnen niet goed tegen vorst, en trekken daarom in het najaar weg. Ze vliegen naar  Frankrijk, Portugal, Spanje of Marokko. Kun je het je voorstellen? Zo'n vlinder, op eigen kracht op de wind helemaal naar Marokko en in mei weer bij jou in de tuin.  Die verdient wel een vlinderstruik ;-) En ook als je geen tuin hebt, kun je zorgen dat er wat te eten is voor vlinders die terugkomen van een lange reis. Wip een tegel, zaai bloemen. Maak je eigen knollentuin.  Kun je daar lekker dit heerlijke nummer van DICHTER. lezen ;-)

 

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106

Na de DADA over rood (nummer 111) en blauw (nummer 114) speelt in dit nummer groen de hoofdrol. De kleur van eeuwenoude faraobeeldjes en van de gemberpot die Mondriaan graag schilderde. De kleur van de duivel in de middeleeuwen, de bloementuinen van de impressionisten en de jurk van de bruid in het Portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw, geschilderd in 1434 door Jan van Eyck. Het is de kleur van het moment. Van milieubeschermers en klimaatactivisten. De kleur van duurzaamheid. Van de natuur, van de lente en een nieuw begin. De kleur van verandering. Groen staat voor hoop. En de wereld kan wel wat groen gebruiken, dachten we.

 10,50

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

Kennismaken met DADA. 6 voor de prijs van 3

Met deze set van 6 nummers kun je voordelig kennismaken met DADA. Je ontvangt 6 nummers met 50% korting. 

In dit pakket zitten:

DADA Blauw

DADA Pixel art

DADA Aboriginal

DADA Rood

DADA Stillevens

DADA De farao's

Oorspronkelijke prijs was: € 63,00.Huidige prijs is: € 31,50.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

In het winternummer van DICHTER. speelt het werk van beeldend kunstenaar Erik Mattijssen de hoofdrol. Letterlijk! De gedichten in het nummer gaan over speelgoed en worden begeleid door de vrolijke, kleurrijke gouaches van Erik Mattijssen. Hij maakte ze tijdens de lockdown in Berlijn waar hij in het coronajaar voor een werkperiode verbleef. In plaats van de inspirerende atelier- en museumbezoeken waar hij zich op had verheugd, verbleef hij in een lege stad. Alles op slot. Om zichzelf iets te doen te geven, maakte hij elke dag een gouache van speelgoed. Al die gouaches waren na corona op ART Rotterdam te zien. Ze krijgen een tweede leven in dit nummer van DICHTER. - vergezeld van meer dan 50 prachtige en spiksplinternieuwe gedichten van bijna 40 dichters.

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106

Rond 1900 was Parijs het middelpunt van de kunstwereld. Daar werd dat jaar de Wereldtentoonstelling gehouden. Ook werden er veel tentoonstellingen van gevestigde kunstenaars georganiseerd in het Louvre, het Grand Palais, het Petit Palais en het Champ de Mars. Galeries, zoals die van Paul Durand-Ruel (1831-1922) en Ambroise Vollard (1866-1939), toonden werk van avant-garde kunstenaars. In Parijs gebeurde het allemaal. Daar kon je naam maken en beroemd worden. Kunstenaars van over de hele wereld verhuisden naar de Franse hoofdstad. Ze kwamen vaak terecht in buitenwijken als Montmartre en Montparnasse waar de woningen en ateliers nog betaalbaar waren. Al die kunstenaars met al die nieuwe ideeën woonden bij elkaar om de hoek, en zagen elkaar op straat, of aan het einde van de dag in het café op de hoek.  

Het was de tijd van het post-impressionisme. De schilder Cézanne liet het perspectief los in zijn werk. Picasso zei later: ‘Wat Cézanne met de werkelijkheid heeft gedaan, was veel vooruitstrevender dan de stoommachine’.  Dat is misschien wat overdreven, maar Cézanne effende zeker de weg. Kubistische kunstenaars wilden een voorwerp van verschillende kanten laten zien. Driedimensionale voorwerpen werden uit elkaar gehaald en als abstracte stukjes op een tweedimensionaal doek geschilderd. Een toeschouwer ziet het voorwerp van verschillende kanten, allemaal tegelijk. Kleur was minder belangrijker. Het palet van de kubisten bestaat uit bruin en grijs, aangevuld met zwart en wit. Ook het onderwerp was ondergeschikt. Ze schilderden vooral stillevens, maar ook wel landschappen en portretten.

De Spaanse kunstenaar Picasso was ook naar Parijs verhuisd. Hij leerde daar in 1907 Braque kennen. Picasso woonde en werkte in de Bateau-Lavoir, om de hoek van Rue d’Orsel, waar Braques zijn atelier had. Ze zagen elkaar bijna elke dag. Samen met Gris ontwikkelden Picasso en Braque het kubisme. De beginfase wordt ook wel analytisch kubisme genoemd. Later ontstond het zogenaamde synthetisch kubisme. Een terugkeer naar simpele vormen, heldere kleuren en nieuwe technieken zoals collages waarbij papier en kranten onderdeel zijn van het schilderij. Deze ontleding van de werkelijkheid was het begin van de moderne kunst. 

De Eerste Wereldoorlog betekende het einde van het kubisme. Braque moest naar het front, waar hij in 1915 zwaar gewond raakte aan zijn hoofd. Hij onderging een zware operatie, het herstel duurde twee jaar. Ook Derain was aan het front, net als veel andere kunstenaars.

Het kubisme wordt vaak gezien als een stroming die alleen op zoek was naar de vorm, maar de vraag is of dat klopt. Op de site van het Tate in Londen staat dit citaat van Picasso:

Als een stukje krant een fles kan worden, geeft dat ons iets om over na te denken, zowel bij kranten als bij flessen. Dit verplaatste object is een universum binnengegaan waarvoor het niet gemaakt is en waar het tot op zekere hoogte zijn vreemdheid behoudt. En over deze vreemdheid wilden we mensen aan het denken zetten, omdat we ons er terdege van bewust waren dat de wereld heel vreemd en niet bepaald geruststellend aan het worden was*.

De wereld was inderdaad vreemd en zeker niet geruststellend. Na de Eerste Wereldoorlog waren er 4.935.975 doden aan Geallieerde kant, en 3.289.196 bij de Centralen. Een totaal van 8.225.171 doden. Krankzinnig en bijna niet te bevatten. Het kubisme had het voorvoeld, en aangekondigd. In dit nummer laten we zien wat het was, hoe het ontstond en ook hoe het overging in nieuwe kunststromingen.

 10,50

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

Dit nummer van DICHTER. gaat over thuis. Bijna 50 gedichten van meer dan 30 dichters, met 6 schrijftips om thuis of in de klas verder te werken en een eigen gedicht te schrijven. Gedichten over twee huizen, zuchtende zolders en saaie buren en over alleen thuis zijn. Over rijtjeshuizen, uit logeren en veilige havens. De bekende designer Floris Hovers fotografeerde voor DICHTER. zijn beroemde steden van karton en hout in zijn atelier en maakte een geweldig beeldverhaal over een verhuizing - met happy end! (Werk je in het onderwijs? We hoorden van juffen en meesters dat dit nummer opvallend vaak door jongens werd opgepakt en gelezen).

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

Tijdschrift over kunst voor kinderen van 6 tot 106

DADA is een tijdschrift over kunst en kunstgeschiedenis. Over beroemde kunstenaars en kunststromingen. Zonder advertenties. Zonder subsidie. DADA bestaat al sinds 1996 en wordt gemaakt voor kinderen van 6 tot 106: voor iedereen die verder kijkt dan zijn neus lang is en altijd nieuwsgierig blijft naar hoe het anders kan. Het gaat bij DADA om het plezier van het kijken en dus is ook iedere DADA altijd prachtig vormgegeven. In ieder nummer staan een aantal vaste artikelen: de artikelen die alles vertellen over het onderwerp, een ABC met de ‘moeilijke’ woorden en 2 artikelen om ook eigen kunstjes te doen.

Alle nummers van DADA zijn los te koop voor € 10,50 per stuk. Een abonnement op DADA. kost maar
€ 27,50. Voor dat bedrag krijg je 4 nummers, nog voor het in de winkel ligt. Het abonnement gaat in met het eerstvolgende nummer, maar je krijgt direct na het afsluiten een link naar een digitaal nummer van DADA dus je kunt meteen beginnen met lezen.

Leuk?

Je kunt je abonnement meteen in orde maken op onze speciale abonnementensite Woon je in België? Kijk dan hier 

Cadeau-abonnement
Een abonnement is ook een leuk cadeau. Zo'n abonnement stopt automatisch na 4 nummers dus niemand zit ergens aan vast. Als je een cadeau-abonnement afsluit, krijg je in de bevestigingsmail een kaart die je kunt invullen en doorsturen, of downloaden en printen.

Liever eerst even kennismaken?
Sommige nummers zijn als pakket met 50% korting te koop. Zo kun je even zien of we bij elkaar passen (of je verzameling heel voordelig compleet maken ;-)

Oorspronkelijke prijs was: € 42,00.Huidige prijs is: € 27,50.

Prijs per stuk

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

Alles in ons tijdschrift DICHTER. is vers van de schrijf- en tekentafel. Meer dan 60 dichters werken er aan mee. Grote namen als Bette Westera, Kees Spiering, Joke van Leeuwen en Lucas Rijneveld, maar ook aanstormend talent. Tijdschrift is eigenlijk niet het goede woord. Ieder nummer van DICHTER. is een prachtig dichtbundeltje. We maken er 4 per jaar. Het eerste nummer van DICHTER. verscheen in 2016. Dat nummer is uitverkocht, net als nummer 12 (Over de bomen en het bos). Alle andere nummers zijn hier nog los te koop voor maar € 8 per nummer, en een abonnement is nog voordeliger.  

Een jaarabonnement op DICHTER. kost maar € 20. Voor dat bedrag krijg je 4 nummers, nog voor het in de winkel ligt. Het abonnement gaat altijd in met het eerstvolgende nummer.

Leuk?
Je kunt je abonnement afsluiten op onze speciale abonnementensite
Woon je in België? Kijk dan hier 

Cadeau-abonnement
Een abonnement is ook een leuk cadeau. Zo'n abonnement stopt automatisch na 4 nummers dus niemand zit ergens aan vast. Als je een cadeau-abonnement afsluit, krijg je in de bevestigingsmail een kaart die je kunt invullen en doorsturen, of downloaden en printen.

Liever eerst even kennismaken?
Hier staan pakketten met nummers, extra aantrekkelijk geprijsd. Dan kun je even zien of we bij elkaar passen, of je verzameling heel voordelig compleet maken ;-)

BLOG
Op ons blog geven we een kijkje achter de schermen van DICHTER.  Zo leer je de dichters van DICHTER. beter kennen.

Oorspronkelijke prijs was: € 32,00.Huidige prijs is: € 20,00.

Prijs per stuk

kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106

Dit nummer van DADA gaat over de farao's van het oude Egypte.  Nog steeds fascinerend. De Steen van Rosette was niet lang geleden nog te zien in het British Museum in Londen. De laatste kans om de steen in Europa te zien want ze gaat binnenkort terug naar Egypte. Zoals het hoort, maar jammer is het wel. De beroemde steen was de sleutel waarmee het hiërogliefenschrift werd ontcijferd. Het krijgt ongetwijfeld een ereplek in het nieuwe Grand Egyptisch Museum in de Egyptische hoofdstad Caïro. Dat opent binnenkort aan de rand van de stad, naast de piramides van Gizeh. Het oude museum was blijkbaar hopeloos ouderwets en niet toegerust om de miljoenen bezoekers per jaar te ontvangen, maar wel een van de mooiste musea ter wereld. Je kon er onbespied oog in oog met de oudheid staan. Nog niet alles zat achter glas en er stond niet op elke hoek van elke zaal een strenge suppoost. Het was een museum waarin je je heel even Carter kon wanen, de beroemde Egyptoloog die het graf van Toetanchamon ontdekte. 

Een deel van de collectie uit het oude museum is al overgebracht naar het nieuwe gebouw. Alle mummies gingen in een statige optocht door de stad naar hun nieuwe eeuwige plek. Grote namen. Beroemde farao's. De koningen die de opdracht gaven voor de kunstwerken in deze DADA. Het nieuwe museum is af maar de opening wordt om onbekende redenen steeds uitgesteld. Er wordt nu gemeld dat het dit jaar echt gaat gebeuren. 

Toch hoef je niet per se naar Egypte om oog in oog met het oude Egypte te staan. De collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden behoort tot de tien belangrijkste Egyptische verzamelingen in de wereld. Ook op Art Google is er van alles te vinden en te zien. Doen hoor! Te mooi om niet te zien.

 

 

 10,50

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

Bijna 60 gedichten van meer dan 40 dichters over het heelal. Met de mooiste ruimtefoto’s ter wereld van de NASA, ESA en CSA. Gemaakt in sterrenwachten en ruimtevaartuigen, op aarde en andere plekken in het heelal, door mensen en ruimtetelescopen. Allemaal echt. Niks nep. Oogverblindend. Op naar de sterren dus - en daar voorbij!



Meer over de beelden uit deze dichter klik hier

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

tijdschrift met gedichten voor kinderen van 6 tot 106

Door de Russische invasie van Oekraïne werd het ineens opnieuw pijnlijk duidelijk dat vrede en vrijheid nooit vanzelfsprekend zijn. Voor ons leven zonder oorlog gaven mensen hun leven. Nog steeds zijn er mensen bereid hun leven te wagen in vredesoperaties, als vrijheid ergens verdedigd moet worden. Niet iedereen komt weer thuis. Al die mensen worden ieder jaar op 4 mei om 20.00 uur herdacht. We zijn twee minuten stil, luisteren naar de vogels, de taptoe en een toespraak. En omdat niemand het zo goed kan verwoorden als dichters, is dodenherdenking vaak het uitgelezen moment voor een gedicht. Er bestaan prachtige gedichten over de oorlog en de bevrijding. Elk woord raak. En voor wie het wat nieuwer mag, schreven de dichters van DICHTER. nieuw werk. Beeldend kunstenaar Tom Heerschop tekende voor dit nummer. Hij werkte twee maanden aan de tekeningen die je in dit nummer ziet. Een tekening op rol, zo'n 8 meter lang. Prachtig.

Meer dan 40 gedichten van 35 dichters.

Lees het blog over dit nummer klik hier

Oorspronkelijke prijs was: € 8,00.Huidige prijs is: € 6,00.

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad

kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106

Het stilleven is van alle tijden. De Romeinen schilderden al stillevens op muren, die in de Italiaanse stad Pompeï bijvoorbeeld nog bewaard zijn gebleven. In de middeleeuwen verdween de belangstelling, maar in de zeventiende eeuw bereikte de productie van stillevens in Nederland en Vlaanderen een hoogtepunt. Sommige stillevens waren een klein vermogen waard. In 1657 werd de nalatenschap van de Amsterdamse kunsthandelaar Johannes de Renialme (1600 - 1657) opgemaakt. Hij had een verzameling van een paar honderd schilderijen, waaronder ook veel stillevens. Het kostbaarste stilleven was van de Utrechtse schilder Jan Davidsz. de Heem (1606 - 1684). Het schilderij werd getaxeerd op 1.000 gulden, en dat is omgerekend naar nu zo'n € 13.000. Het was 200 gulden duurder dan een schilderij van Rembrandt en dat zegt iets over de waardering van stillevens in die tijd. Een ander schilderij van Davidsz. de Heem, Festoen van vruchten en bloemen, hangt tegenwoordig in de eregalerij van het Rijksmuseum in Amsterdam en geldt als een van de topstukken. 

In de eeuwen daarna nam de belangstelling voor stillevens weer wat af. Schilders als Adriaen Coorte (1659/1664 – na 1707), werden zelfs bijna helemaal vergeten. Gelukkig werd zijn werk in de twintigste eeuw herontdekt. Ook van hem heeft het Rijkmuseum prachtige stukken in de collectie. Die zijn ook allemaal thuis te zien, gewoon vanuit de bank, via de rijksstudio, de digitale beeldbank van het museum. 

Gelukkig hebben moderne en hedendaagse kunstenaars het stilleven weer herontdekt. Bijna alle grote vernieuwingen van alle belangrijke kunststromingen uit de negentiende en twintigste eeuw zijn terug te zien op stillevens. Want anders dan een model voor een portret, zal een appel op de fruitschaal niet vragen om een pauze. Een stilleven hoeft niet te lijken en geeft de kunstenaar veel vrijheid om te doen wat hij wil. Hij kan naar hartelust experimenteren en nieuwe dingen uitproberen. Ook biedt het stilleven de mogelijkheid om je mening over iets te geven, zonder dat je meteen het achterste van je tong hoeft te laten zien. In landen waar het recht van vrije meningsuiting niet gegarandeerd wordt door de overheid, kan dat je leven redden. Op bladzijde 23 zie je een mooi voorbeeld van de Chinese kunstenaar Liu Bolin (1973). Als je niet vrij bent om te zeggen wat je denkt, is 'stilleven' inderdaad een van de beste manieren om het systeem aan de kaak te stellen. 

 

 10,50

Prijs per stuk

Op voorraad

Op voorraad