DADA

  1. 50% off
    DADA 'Velázquez'

    DADA 'Velázquez'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Wat Leonardo da Vinci is voor Italië en Rembrandt voor Nederland, Dürer voor Duitsland en Delacroix voor Frankrijk, is Velázquez voor Spanje. Dé Spaanse schilder - de schilder der schilders. Velázquez was hofschilder van Filips IV, de koning van Spanje, en werkte bijna veertig jaar lang aan het hof. Later werden zijn taken uitgebreid. Naast hofschilder werd hij ook kamerheer en beheerder van de koninklijke kunstcollectie. Velázquez bepaalde wat er in het paleis aan de muur hing. Hij leefde in Spanje als een god in Frankrijk en ging zelfs af en toe op kunstkoopreis naar Italië. Een baan om jaloers op te worden! Toch had hofschilder zijn ook zijn nadelen. Zo schilderde Velázquez bijna nooit naakten want koningen en koninginnen laten zich nu eenmaal niet graag in hun blootje vereeuwigen. Een ander groot nadeel is dat het werk van een hofschilder in paleizen hangt - en daar kwam in de tijd van Velázquez niet iedereen zo maar binnen. Anders dan tegenwoordig, was het paleis niet open voor het publiek - maar weinig mensen kregen zijn werk te zien. Daardoor duurde het lang voordat Velázquez de erkenning kreeg die hij verdiende. Na de dood van Filips IV raakte zijn werk zelfs even in de vergetelheid. Het zou meer dan tweehonderd jaar duren voor het werd herontdekt. De Franse schilder Manet noemde Velázquez « de grootste schilder die ooit geleefd heeft ». Ook de Spaanse schilder Picasso en de Engels/Ierse schilder Bacon waren grote bewonderaars. Een ander nadeel van hofschilder zijn: je werk komt nauwelijks in de collecties van belangrijke musea in het buitenland terecht. Er zijn een paar schilderijen in Rusland, Schotland, Oostenrijk, Engeland en Amerika maar het meeste werk van Velázquez hangt toch in het Prado Museum in Madrid. Alleen al daarom moet je binnenkort echt even naar de Hermitage in Amsterdam. Daar hangen tot en met mei 2016 twee schilderijen van Velázquez uit de collectie van de Hermitage in Sint Petersburg. Dus lees eerst deze DADA en dan hup naar de Hermitage. Kijk vooral goed naar het Portret van graaf-hertog de Olivares uit 1638. Dan snap je meteen waarom Velázquez de schilder der schilders en de beste schilder die ooit geleefd heeft wordt genoemd. Meer info
  2. 50% off
    DADA 'Gauguin'

    DADA 'Gauguin'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Als je wilt, sta je tegenwoordig binnen 24 uur aan de andere kant van de wereld. Een eeuw geleden was dat natuurlijk wel anders. In de tijd van Gauguin was alles moeilijk bereis- en bereikbaar. Over de andere kant van de wereld was weinig bekend en mensen konden er dus heerlijk op los fantaseren. Ze droomden van een leven op een zonovergoten eiland, met witte stranden, wuivende palmbomen en mooie vrouwen. In het echt was alles natuurlijk wel anders, maar dat is altijd zo bij fantaseren. De andere kant van de wereld was al veel westerser dan men dacht. Het eerste contact vond plaats in 1521 toen de Portugese ontdekkingsreiziger Magellaan het eiland Puka Puka ontdekte. Onze eigen Jacob Roggeveen ontdekte het eiland Bora Bora in 1722, en de Britse ontdekkingsreiziger Samuel Wallis bezocht Tahiti in 1767. In 1774 gingen Spaanse missionarissen voor een jaar naar Tahiti om het christendom te introduceren en in 1797 kwamen de eerste Europeanen er wonen. De westerse invloed was dus al groot op Tahiti, de andere kant van de wereld waar Gauguin over droomde. Er waren stenen huizen gebouwd en kerken gesticht, wetten ingevoerd en er werd handel gedreven. In de tijd van Gauguin gingen vrouwen in Tahiti al niet meer traditioneel gekleed. Dat was natuurlijk een grote teleurstelling voor de schildervoor de schilder, die juist naar Tahiti ging om de westerse beschaving te ontvluchten. Om toch echt wild te kunnen leven, reisde hij verder naar Hiva Oa, een eiland van de Marquesasarchipel. Daar bouwde hij een traditionele hut van bamboe met een dak van palmbladeren en schilderde de idyllische en verleidelijke wereld die eigenlijk al niet meer bestond. Mooie vrouwen met lang zwart haar onder bomen die vol hingen met heerlijk, rijp fruit. Gauguins werk straalde kalmte en rust uit waar mensen in het westen naar verlangden. En al dat geluk was ook te koop want Gauguin sneed niet alle banden met het westen door en verkocht zijn schilderijen via zijn Galerie Vollard in Parijs. Octave Mirbeau schreef na een bezoek aan Gauguin op Tahiti: "Een man die de beschaving ontvlucht en opzettelijk vergetelheid zoekt om beter de invloed te kunnen voelen van en beter te kunnen luisteren naar de innerlijke stemmen die orondtemd dreigen te worden door het lawaai van onze hartstocht en ruzies". In 1902 dacht Gauguin er over naar Parijs terug te gaan. Hij was moe en ziek en wilde herstellen en gezond worden. Daarna zou hij op zoek gaan naar nieuwe inspiratiebronnen. Hij dacht aan Spanje, maar het zou allemaal anders lopen. Gauguin overleed in 1903 in zijn zelfgebouwde huis op Hiva Oa, overtuigd van zijn gelijk: "Ik ben ervan overtuigd dat ik gelijk heb gehad over kunst en ook al blijft mijn werk niet bestaan, de herinnering zal altijd blijven bestaan aan een schilder die de schilderkunst bevrijdde". Gelukkig bestaat zijn werk nog steeds. Het is te zien in musea over heel de wereld en in deze DADA. Meer info
  3. 50% off
    DADA 'Caravaggio'

    DADA 'Caravaggio'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Als Caravaggio nu geleefd zou hebben, was een training zelfbeheersing, zelfcontrole of agressie regulatie echt geen weggegooid geld geweest. Hij was een driftkikker met een groot ego en een groot minderwaardigheidscomplex. Hij was snel boos en om het minste of geringste beledigd. Dat was toen wel wat normaler dan nu. Het waren andere tijden. In 1600 ging het er gewelddadiger aan toe dan tegenwoordig. Ruzies en meningsverschillen werden vaak letterlijk uitgevochten. Maar Caravaggio maakte het wel heel bont. Toen een opdracht voor een altaarstuk voor de Sint-Pieter niet naar Caravaggio ging maar naar collega-kunstenaar Passignano, gebeurde er dit: 'Hij trok zijn zwaard, sloeg een scheur in het doek en stak zijn hoofd erdoor'. Over het werk zei hij: 'Precies zo slecht als te verwachten is van een schilder als Passignano'. Over een andere kunstenaar verspreidde hij zulke schunnige gedichten dat die hem aanklaagde voor smaad. Toen hij zijn huur niet meer kon betalen en de huurbazin de sloten liet vervangen, gooide hij 's nachts alle ramen van haar huis in. En een bediende die volgens Caravaggio onbeleefd was geweest, kreeg een stenen bord naar zijn hoofd. Geen lieverdje dus. Een moeilijke man, ook voor opdrachtgevers. Die vergaven hem steeds weer alles en betaalden borgtochten in ruil voor schilderijen die alles weer goed maakten. Want Caravaggio was niet alleen een lastpak maar ook een van de meeste geniale kunstenaars van zijn tijd. Gelovigen kregen bij Caravaggio’s schilderijen het idee dat de verhalen echt gebeurd waren. Sterker nog: soms kregen ze zelfs het idee dat het verhaal zich op dat moment afspeelde - recht voor hun neus. Zijn werk hielp hem steeds weer uit de problemen. Zelfs nadat hij iemand had vermoord en moest vluchten uit Rome, hielpen mensen hem nog steeds. Hij kreeg onderdak, nieuwe opdrachten en de kans op een heel nieuw leven. Het leek er even op dat het kon gaan lukken maar het liep allemaal niet goed af. Caravaggio stierf op 39-jarige leeftijd, veel te vroeg. Meer info
  4. 50% off
    DADA 'Bosch'

    DADA 'Bosch'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    In 2016 is het 500 jaar geleden dat Jheronimus Bosch is overleden. Daarom is er het hele jaar van alles te zien en doen in Den Bosch, de stad waar hij woonde en werkte. Het Noordbrabants Museum eert de schilder met een grote overzichtstentoonstelling. Tegenwoordig hangt het werk van Bosch in vooraanstaande musea in 15 steden maar voor de expositie komen topstukken terug naar Den Bosch: onder andere De Hooiwagen uit het Prado (Madrid), Het Narrenschip uit het Louvre (Parijs), en De Dood en de vrek uit de National Gallery of Art (Washington). Dat is bijzonder want het werk van Bosch is kostbaar en kwetsbaar en gaat bijna nooit op reis. Het zal wel druk worden, dus reserveer je kaartje online. Van die drukte had het onderzoeksteam van het Bosch Research and Conservation Project vast geen last. Zij reisden de afgelopen 6 jaar de hele wereld over en onderzochten met de allernieuwste technieken het werk van Bosch in de musea. Met een handjevol mensen voor een Jheronimus Bosch mogen staan, met alle tijd van de wereld en met je neus er bovenop! Ze fotografeerden en documenteerden alle werken op dezelfde manier. De resultaten zouden gepresenteerd worden tijdens de tentoonstelling in het Noordbrabants Museum maar ze werden al eerder bekend op het IDFA festival, waar de film Jheronimus Bosch - Geraakt door de duivel in première ging. Voor die film volgde de regisseur Pieter Huystee, ook bekend van zijn film over de verbouwing van het Rijksmuseum, de experts van het Bosch Research and Conservation Project. In de film zien we hoe de experts tot de conclusie komen dat de Kruisdraging uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent en de Zeven hoofdzonden uit het Prado wellicht niet echt van Bosch zijn. Wereldnieuws, 500 jaar na de dood van de maker. Het is nog niet helemaal zeker en er is meer onderzoek nodig maar spannend is het wel. Dat is de site www.boschproject.org ook. Daar kun je het Drieluik met Sint Ontcommer uit de collectie van de Gallerie dell’Accademia in Venetië bekijken. Met je muis kun je de ondertekening zichtbaar maken en vergelijken met het schilderij. Heel leuk. In de film van Pieter Huystee komt ook een privé-verzamelaar in beeld. Hij laat het onderzoeksteam een tekening van Jheronimus Bosch zien. Het gaat om Hellelandschap, een van de mooiste tekeningen van Bosch. Als de verzamelaar gevraagd wordt of hij de tekening mooi vindt, geeft hij eerlijk toe dat hij het als belegging heeft gekocht en dat het eigenlijk zijn smaak niet is! Gelukkig is de tekening heel even voor iedereen te zien op de tentoonstelling Visioenen van een genie in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Dus bekijk eerst de film van Pieter Huystee op een lekker zondagmiddagje, lees deze DADA van voor naar achter en dan hup naar Den Bosch! Veel plezier! Meer info
  5. 50% off
    DADA 'Kunst en de kunstwereld'

    DADA 'Kunst en de kunstwereld'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Een kijkje achter de schermen Normaal gaat het in DADA vooral over kunstenaars. Niet meer dan logisch want kunst begint natuurlijk daar - bij de kunstenaar. Toch kijken we in deze DADA verder want als jij een kunstwerk ziet in een museum of in de openbare ruimte, heeft het al een hele reis achter de rug. Het is waarschijnlijk verkocht - misschien door de kunstenaar zelf maar de kans is groter dat hij er iemand bij gehaald heeft die meer verstand heeft van verkopen. Een galeriehouder bijvoorbeeld, of een veilingmeester. In het laatste geval is het werk ook getaxeerd - een moeilijk woord voor het schatten van de waarde van een kunstwerk. Soms wordt een werk gekocht door een verzamelaar. Dan is de kans groot dat het dan in een privécollectie terechtkomt. Die zijn niet zo privé als je misschien denkt. Veel verzamelaars lenen hun werk graag en vaak uit aan musea. Dan kunnen er heel veel mensen van genieten. Het is ook goed voor de verzamelaar zelf. Als een kunstwerk in een belangrijk museum of instituut hangt, neemt de waarde van het kunstwerk toe. Dat gebeurt ook als het kunstwerk wordt besproken door een belangrijke kunstcriticus of - recensent in een krant of op internet. Al die mensen en organisaties bij elkaar noemen we de kunstwereld. Een wereld met eigen regels en eigen eigenaardigheden. We nemen in deze DADA een kijkje en brengen een stukje van de kunstwereld in kaart. Deze DADA is dikker dan je gewend bent. We bestaan namelijk 20 jaar en deze dikke DADA is een cadeautje voor onze trouwe abonnees en lieve lezers, als dank voor al die jaren. DADA wordt nog steeds gemaakt zonder subsidie maar met heel veel plezier. Deze DADA over de kunstwereld is weer een prachtig nummer geworden. De volgende DADA heet 'Van Disney tot Pixar' met onder andere Walt Disney's tekenfilm over Sneeuwwitje, de animatiefilm Wall-E van de beroemde Pixar Studios en alles daar tussen in: Mickey Mouse, Toy Story, Ratatouille, Cars en nog veel meer. Een nummer dat je niet mag missen. Neem een abonnement (als je dat nog niet hebt) - dan weet je zeker dat er iedere 3 maanden een nieuwe DADA op de mat valt. En heb je nog ideeën, tips of wil je meedenken met de redactie? We horen het graag. Stuur even een mailtje naar hallo@plint.nl of geef het lekker ouderwets op een briefje mee aan de postbode (Plint Postbus 164 5600 AD Eindhoven) En natuurlijk mogen alle bloemen, felicitaties en verjaardagstaarten ook naar dat adres ;-) - De redactie Meer info
  6. 50% off
    DADA 'Bruegel'

    DADA 'Bruegel'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    De familie Bruegel bracht tussen 1500 en 1700 maar liefst vier generaties schilders voort! Pieter Bruegel de Oude schilderde, zijn twee zonen ook, zijn schoonmoeder schilderde en verschillende kleinkinderen en achterkleinkinderen ook. Allemaal met hun eigen stijl. De een was gespecialiseerd in plattelandsscènes en een ander blonk uit in bloemen. De eerste zoon werd vooral beroemd door de kopieën die hij van het werk van zijn beroemde vader maakte. Hij deed dat zo goed dat je soms niet meer ziet of het van de vader of van de zoon is. Ook na de dood van Bruegel werden door andere kunstenaars kopieën gemaakt van zijn schilderijen en gravures. En gelukkig maar. Soms hebben we alleen de kopie nog en is het origineel verloren gegaan. Zo weten we toch nog hoe het er uit zag. Het schilderij op de voorkant van deze DADA is een van de meesterwerken van Pieter Bruegel de Oude. Het is De toren van Babel, een schilderij dat hij rond 1650 maakte. Het is een van topstukken van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Tot half januari 2017 is daar de tentoonstelling 'De ontdekking van het dagelijks leven – van Bosch tot Bruegel’ met bijzondere en eeuwenoude topstukken van oude meesters te zien. De schilderijen van Bruegel zijn kostbaar, oud en kwetsbaar en ze worden niet snel uitgeleend. Daarom is het bijzonder dat er twee panelen van Pieter Bruegel de Oude uit New York en uit Wenen nu naar Rotterdam komen. In ruil daarvoor leent het museum haar eigen Toren in 2018 weer uit aan het Kunsthistorisch Museum in Wenen, dus wacht niet te lang en ga nu kijken! Voor wie Rotterdam niet naast de deur ligt, is er altijd nog Google Art. Zij hebben 162 prenten, tekeningen en schilderijen van Pieter Bruegel de Oude met hun supercamera’s gefotografeerd. Dat betekent dat je enorm kunt inzoomen op het werk en al die kleine details heel scherp kunt bekijken. Normaal vinden we het echte werk veel beter dan plaatjes en sites maar nu twijfelen we. In het echt mag je er niet zo dicht op staan en er zijn zoveel details te zien. Het schilderij van de cover staat ook op Google Art. Kijk en vergelijk maar eens een keer. Voor ons ging er een wereld open! Meer info
  7. 50% off
    DADA 'Het Pointillisme'

    DADA 'Het Pointillisme'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Als je een paarse stip met een hele sterke loep bekijkt, zie je dat die uit heel veel kleine rode en blauwe puntjes bestaat. Die puntjes staan heel dicht naast elkaar en zijn zo klein dat je ze met het blote oog niet kunt zien. Je ziet geen blauwe en rode puntjes, maar de kleur die je krijgt als je blauw en rood mengt: paars. Dat je oog dat doet, werd door wetenschappers ontdekt aan het einde van de 19e eeuw. Jonge schilders vonden het fascinerend. Als het oog kleuren mengt, hoef je dat als schilder niet te doen. Je moet alleen de juiste kleuren naast elkaar op het doek te zetten. En als de verf niet gemengd wordt, blijven kleuren heel puur en intens. De jonge schilders lazen en bestudeerden de nieuwe wetenschappelijke theorieën over kleur en de werking van het oog en namen ze als uitgangspunt voor hun kunst. Zo legden de Franse schilders Seurat en Signac de basis voor een nieuwe stroming in de schilderkunst: het pointillisme, naar het Franse woord point (punt). Sommige schilders zetten geen stippen maar heel veel kleine penseelstreekjes, streepjes, naast elkaar. Dat wordt ook wel het divisionisme genoemd. De nieuwe manier van schilderen leverde volgens de pointillisten een nieuwe schilderkunst op. Maar zoals altijd met nieuwe dingen, was lang niet iedereen gecharmeerd van de nieuwe techniek. Er waren zelfs felle tegenstanders, zoals de bekende impressionistische schilder Renoir bijvoorbeeld. Volgens hem hadden de schilderijen van de pointillisten geen ziel meer. Hij noemde het pointillisme 'schilderen volgens een formule'! Ondanks de kritiek werd het pointillisme heel snel populair. Niet alleen in Frankrijk, maar ook in België, Nederland en Italië. De pointillisten inspireerden een hele nieuwe generatie kunstenaars van Van Gogh tot Matisse en Kandinsky en indirect ook de moderne en hedendaagse kunst. Hun punt was gemaakt! Meer info
  8. 50% off
    DADA 'Van Disney tot Pixar'

    DADA 'Van Disney tot Pixar'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    In het openingsfilmpje van iedere Pixar film springt een bureaulamp langs de letters van Pixar en stopt bij de letter i. De lamp springt op de letter, stampt de i de grond in en neemt de plaats van de letter in. Betoverend. De bureaulamp komt uit Luxo jr., een van de eerste korte films van Pixar. John Lasseter, nu een van de hoogste bazen van Pixar maar toen gewoon een tekenaar, maakte het filmpje in 1986. Lasseter had eerder bij Disney gewerkt en was opgeleid in animatie. Luxo jr. was niet de eerste animatiefilm die op de computer gemaakt werd, maar wel de eerste animatiefilm die op de computer gemaakt door iemand die verstand had van animatie. Het klinkt heel gek maar vóór Luxo jr. werden de filmpjes meestal door de softwareontwikkelaars gemaakt. De techniek verbaasde en betoverde wel, maar het verhaal van de film bijna nooit. Zelfs Disney zag er niks in. Alleen als de films door deze techniek sneller en goedkoper zouden worden, wilden ze er misschien over denken. Maar goedkoper en sneller was het in het begin zeker niet. Alle begin is moeilijk en dus langzaam en meestal ook duur. De bedenker van Apple, Iphone en Ipad zag wel allerlei mogelijkheden en geloofde in de nieuwe techniek. Pas toen Steve Jobs in 1986 Pixar kocht en er eindelijk genoeg geld was om alle dromen waar te maken, gebeurden er wonderen. Datzelfde jaar verscheen Luxo jr. Twee jaar later nam de studio nieuwe software in gebruik (Menv) en in 1991 maakte Pixar een deal met Disney om samen een computer-animatiefilm te maken. Dat werd Toy Story. De film kwam uit in 1995 en bracht in Amerika $ 192 miljoen en wereldwijd zelfs $ 362 miljoen op! Een Oscar voor John Lasseter, een nieuw contract met Disney (nu voor 10 jaar) - het zat Pixar voortaan alleen nog maar mee. De rest is geschiedenis: Een Luizenleven, Toy Story 2, For the birds, Monsters en Co, Mike's nieuwe auto, Finding Nemo, Cars, Ratatouille, WALL-E, Up, Toy Story 3 en zo voorts en zo verder: alles wat Pixar maakt, verandert in goud. Kassucces na kassucces en Oscar na Oscar. Je leest er alles over in deze DADA. En omdat films gemaakt worden om te zien, hebben we alle trailers van de films op een rijtje gezet in de gratis Plint app voor apple en Android. Zoek in de Appstore en Google Play Store op Plint. De app heeft ook een spotify luisterlijst met de leukste muziek van de films. Veel plezier! Meer info
  9. 50% off
    DADA 'Landschappen'

    DADA 'Landschappen'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Het was voor kunstenaars eeuwen lang veel interessanter om oude verhalen uit de bijbel of uit een lang en ver verleden te schilderen, dan een landschap. Een landschap was aardig als achtergrond maar je hoefde er niet veel voor te kunnen. Het was veel moeilijker om een arme, verdrietige, oude vrouw te schilderen dan een landschap. Het was een uitdaging om een veldslag te schilderen of een monster of een verhaal uit de bijbel waarin de hele wereld vergaat. Dat waren de echte onderwerpen. Dan kon je als kunstenaar laten zien wat je kon. Zo werd je beroemd en rijk! Heel lang was dat waar maar aan het einde van de Middeleeuwen begon dat langzaam, heel langzaam te veranderen. In 1518 schilderde een Duitse kunstenaar het eerste echte landschap - zonder mensen. Het was een uitzondering en het werd niet nagevolgd. Heel lang bleef het landschap een achtergrond voor een fresco of schilderij. Pas vanaf de 16e eeuw begon het landschap zelf een onderwerp te worden. Dan gaan schilders natuur afbeelden om haar schoonheid of haar kracht. De landschapschilderkunst is toen ontstaan en zoals je zult zien in deze DADA, bleef het landschap zich ontwikkelen. Klaar voor een reis door de tijd? We beginnen namelijk in 1500 voor Chr. in een graftome van een vizier in het oude Egypte van de farao's. Daarna eten we bij de vrouw van een Romeinse keizer, maken we een uitstapje naar de Chinese bergen, krijgen we een kijkje in het paradijs en gaan we op jacht met de Italiaanse adel. We vechten onderweg nog even met een draak, rusten wat uit met vluchtingen uit Egypte, volgen jagers op voet en zien voor onze ogen een schipbreuk gebeuren. We zien de eerste vrouw op de maan landen en trekken door woestijnen in Marokko en Namibie. Goede reis en veel plezier! Meer info
  10. 50% off
    DADA 'De Griekse en Romeinse Oudheid'

    DADA 'De Griekse en Romeinse Oudheid'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Deze DADA gaat over kunst uit de Oudheid, een periode uit de geschiedenis die je fantasie op hol brengt. Statige tempels tegen blauwe luchten, marmeren beelden van knappe godinnen en sterke helden, en soms ineens een verrassend vertrouwd detail. Alsof het allemaal helemaal niet zo lang geleden is. De Lacoöngroep die je op bladzijde 6 ziet, is een mooi voorbeeld. Deze beeldengroep staat tegenwoordig in het Pio Clemente Museum in Vaticaanstad en als je er voor staat, voel je de pijn en de angst van een vader en twee zoons die vechten voor hun leven. De Oudheid is misschien wel lang geleden maar ook nog steeds dichtbij. Ook in Nederland. Precies onder het huidige Domplein liggen de oudste resten van de stad Utrecht. Op deze plaats stond in de Romeinse tijd een castellum, een fort ter verdediging van de noordelijke grens van het Romeinse Rijk. Tegenwoordig kun je er afdalen in de geschiedenis. Letterlijk zelfs, want onder het Domplein ligt nu DOMunder - een wandeling door de geschiedenis. Je ziet er dakpannen uit de Romeinse tijd met hondenpoten erop. Een paar eeuwen geleden waren er dus ook al ondeugende honden die niet luisterden en boze pottenbakkers die eigenlijk weer opnieuw konden beginnen. En in Nijmegen vonden ze bij het uitbaggeren van de rivier de Waal een prachtige ruiterhelm uit de tweede helft van de 1e eeuw na Chr. Dit soort helmen werd als strijdhelm gebruikt maar ook gedragen tijdens parades, toernooien en feestelijkheden. Er zijn veel helmen teruggevonden in rivieren en die zullen vast niet allemaal toevallig verloren zijn bij het oversteken. Waarschijnlijk werden ze geofferd aan goden, als soldaten hun missie of diensttijd hadden overleefd. Eeuwen geleden knielde er dus in de buurt van Nijmegen een Romeinse soldaat aan de oever van een rivier. Hij gooide zijn helm in het water en haalde opgelucht adem. De Oudheid is lang geleden maar ook nog steeds heel dichtbij. Je ziet het in deze DADA. Veel plezier! Meer info
Plak deze code vervolgens ook onmiddellijk na de openingstag :