DADA

DADA is een tijdschrift voor kinderen van 6 tot 106. Over kunst en kunstgeschiedenis. Zonder advertenties. Zonder subsidie. We maken DADA voor iedereen die verder kijkt dan zijn neus lang is en altijd nieuwsgierig blijft naar hoe het anders kan. Soms vertellen we in een nummer alles over een kunstenaar, zoals in DADA Gauguin en soms behandelen we een kunststroming. Het gaat bij DADA om het plezier van het kijken en dus is ook iedere DADA vrolijk vormgegeven. In ieder nummer staan een aantal vaste artikelen: de artikelen die je alles vertellen over het onderwerp, een ABC met de ‘moeilijke’ woorden en 2 artikelen waarmee je direct aan de slag kunt en eigen kunstjes kunt doen. DADA sluit ieder nummer af met tips over boeken en tentoonstellingen, en heel veel weggeefacties (dus als je snel bent en een beetje geluk hebt, heb je DADA zo terugverdiend ;-). DADA bestaat al meer dan 20 jaar dus we weten inmiddels wel hoe je moeilijke dingen zo kunt vertellen dat ze makkelijk te begrijpen zijn. We gaan moeilijke onderwerpen niet uit de weg en nooit door onze knieën. We zetten niets op een sokkel en wonen niet in een ivoren toren. Wat wel? Al het andere, de rest, alles wat bijzonder is en de moeite waard om bij stil te staan. En dat laatste mag je best letterlijk nemen. Alle nummers zijn los te koop maar een abonnement is goedkoper. Leuk? Kijk dan hier.

‘Er zijn schilders die de zon in een gele vlek veranderen, maar er zijn er ook die een gele vlek in een zon veranderen.'
- Picasso

  1. Nieuw DADA Land art

    DADA Land art

     10,50

    Land art ontstond in de jaren 60 van de vorige eeuw. Een groep kunstenaars wilde kunst buiten de muren van musea en galeries realiseren. Kunst moest altijd en overal voor iedereen toegankelijk zijn en niet alleen maar voor een select publiek. Ook het materiaalgebruik werd anders, de meeste land art kunstenaars werkten met natuurlijke materialen, zoals stenen, bladeren, takken en aarde. Hierin waren de land art kunstenaars niet alleen, deze tendens zag je ook bij andere kunststromingen uit die tijd. In de jaren '60 werden mensen zich bewust van de milieuvervuiling en van de consumptiemaatschappij. Mensen kregen belangstelling voor eeuwenoude prehistorische locaties zoals het Engelse Stonehenge of de hunebedden. Kunstenaars reageerden op deze ontwikkelingen: Land art was geboren.

    Sindsdien veranderen land art kunstenaars onze kijk op de wereld. De Bulgaars-Amerikaanse kunstenaar Christo (1935) bijvoorbeeld pakte, samen met zijn vrouw, in 1983 11 eilandjes in de Verenigde Staten in felroze stof in. Deze eilandjes werden gebruikt als vuilnisdump en de Christo's wilden ze onder de aandacht brengen. De Amerikaanse kunstenaar Walter De Maria (1935 - 2013) liet op een indrukwekkende manier de schoonheid en kracht van de natuur zien met zijn installatie van honderden palen van roestvrij staal waar de bliksem in kan slaan. Maar ook als het niet onweert, is een bezoek aan zijn locatie een ervaring met de natuur. De locaties waar de land art kunstenaars hebben gewerkt, zijn stuk voor stuk indrukwekkend. Er zijn ijssculpturen neergezet op de Noordpool, er is een kathedraal van bomen gemaakt in Nederland, zelfs op de bodem van de oceaan staat land art. De klimaatveranderingen van tegenwoordig brengen weer nieuwe vormen van land art. De ontbossing, vervuiling en opwarming van de aarde zie je terug in het werk van een aantal land art kunstenaars. Zo vestigt Alejandro Durán de aandacht op de plastic soep in zee en laat Shigeko Hirakawa zien dat bomen door de vervuiling minder zuurstof gaan produceren. Land art leert je op een andere manier naar de natuur kijken. Veel plezier met deze DADA!

    Meer info
  2. 50% off
    DADA 'Niki de Saint Phalle'

    DADA 'Niki de Saint Phalle'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Deze DADA verschijnt ter gelegenheid van de grote tentoonstelling Niki de Saint Phalle aan Zee in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Van 5 oktober 2019 tot en met 1 maart 2020 zijn daar de felgekleurde Nana’s van Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) te zien. Deze vrolijke beelden dansen, springen en zitten vol energie. Ook is er toegepaste kunst en werk op papier te zien. Tijdens de vakantieworkshops kunnen kinderen en volwassenen beeldjes van papier-maché maken in de stijl van Niki de Saint Phalle. Dus lees deze DADA over het leven en werk van deze bijzondere kunstenaar en op naar Scheveningen! Kijk voor meer informatie over de tentoonstellingsactiviteiten op www.beeldenaanzee.nl.

    Niki de Saint Phalle (1930-2002) werd wereldberoemd met haar vrolijke Nana’s: kleurige vrouwenbeelden, die soms zo groot waren dat ze er in kon wonen. Ze was een van de meest bekende kunstenaars van de vorige eeuw. Een eigenzinnige kunstenaar die vastbesloten was haar eigen leven te leven. Ze realiseerde grote bouwprojecten die ze vaak ook zelf financierde met werk in oplage of haar eigen parfumlijn. Een vrouw die haar mannetje stond in het mannengezelschap dat de kunstwereld domineerde. Nana power, noemde ze dat zelf. Meer info
  3. 50% off
    DADA Black is beautiful

    DADA Black is beautiful

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    In DADA Black is beautiful besteden we aandacht aan zwarte kunst. We laten zien hoe zwarte mensen in de kunst in de oudheid werden gezien en afgebeeld en hoe in de middeleeuwen sommige heiligen en koninginnen ineens van huidskleur veranderden. We vertellen waarom mensen met een donkere huidskleur vroeger gezien werden als een teken van rijkdom. We vertellen kort over slavernij want zwarte kunst kun je niet los zien van deze afgrijselijke geschiedenis. DADA laat zien hoe de eerste portretten van zwarte mensen verschenen aan het Franse hof en vertelt over de invloed van Afrikaanse kunst op de ontwikkeling van de moderne kunst in Europa rond 1900. We bespreken het werk van Tanner (1859 - 1973), de eerste Afro-Amerikaanse schilder die een internationale carrière opbouwde en van Jean-Michel Basquiat (1960 - 1988), een tijdgenoot van Keith Haring, die in zijn korte maar indrukwekkende loopbaan rond de duizend schilderijen maakte over uitbuiting, racisme en onderdrukking. We laten hedendaagse zwarte kunstenaars zien, zoals Jean Paul Mika (z9180) uit Congo en Kiripi Katembo (1979 - 2015), ook uit Congo. Het werk op de cover is van Kehinde Wiley (1977, Amerika). En net als in iedere DADA, leggen we in het ABC de moeilijke begrippen uit, en geven we in 2 artikelen tips om zelf ook aan de slag te gaan. Meer info
  4. 50% off
    DADA 'Frida Kahlo'

    DADA 'Frida Kahlo'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Drie jaar nadat Frida Kahlo werd geboren, begon de Mexicaanse Revolutie die uiteindelijk de dictator Díaz ten val zou brengen. Na de eeuwenlange koloniale overheersing en dertig jaar dictatuur was er dan eindelijk een nieuw Mexico. Een nieuwe toekomst en een nieuwe samenleving waarin alles mogelijk was. De Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo (1907 - 1954) geloofde er heilig in. Ze was trots op haar afkomst, politiek betrokken en actief als lid van de PCM, de Communistische Partij van Mexico. Net als haar man, Diego Rivera, een kunstenaar die beroemd werd door zijn grote muurschilderingen. In opdracht van de Mexicaanse overheid schilderde Rivera muurschilderingen over de bevolking, de tradities en de rijke geschiedenis van zijn geboorteland. Die muurschilderingen waren bedoeld voor het volk, en moesten het leven van de hardwerkende Mexicanen en dat van de inheemse Mexicaanse bevolking weerspiegelen. Frida en Diego gaven ook les op De Esmeralda, een socialistische school die toegankelijk was voor iedereen. De staat betaalde het lesmateriaal. Vooral kunstenaars gaven er les en leerlingen werden aangespooord hun eigen talent te ontwikkelen. In het nieuwe Mexico was plaats voor iedereen. Het was het enige land waar Frida wilde wonen. Toen ze voor een tentoonstelling een tijdje in Parijs verbleef, was ze niet onder de indruk van de wereldberoemde stad. Ze verbaasde zich er vooral over dat mensen zo klein behuisd waren. Een ander groot voordeel van Mexico: er was daar ook letterlijk veel meer ruimte. Ze was ook niet bepaald onder de indruk van de Verenigde Staten. Ze zag niets in de American way of life - een levensstijl waarin alles om succes draaide. Ze had een hekel aan de luxe feesten in een tijd waarin veel mensen maar met moeite het hoofd boven water konden houden. Een gedreven vrouw dus, en ook een die zelf haar boontjes wilde doppen. Ze was overtuigd van haar eigen ideeën en verwerkte die ook in haar werk. Ze stond lang in de schaduw van haar beroemde man, die overigens altijd steeds weer benadrukte dat van hen twee, vooral Frida de echte kunstenaar was. Tijdens de opening van de tentoonstelling zei hij het volgende over haar: « Ik beveel u haar aan, niet als haar man, maar als een enthousiast bewonderaar van haar werk, dat zowel scherp als teder is, dat hard is als staal en tegelijkertijd zo delicaat als een vlindervleugel, dat aanbiddelijk is als een mooie glimlach en zo wreed als de bitterheid van het leven. » Veel plezier met deze DADA over Frida Kahlo, vol met kunst met vlindervleugels. Meer info
  5. 50% off
    DADA 'Over kunst en kinderspel'

    DADA 'Over kunst en kinderspel'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Eerder kondigden we DADA Arcimboldo aan als volgende nummer maar we zijn toch van gedachten veranderd. Arcimboldo houd je van ons tegoed, maar in dit nummer 100 gaat het over kunst en kinderspel. Hoe word je kunstenaar? Word je er voor in de wieg gelegd? In deze DADA laten we zien hoe kunstenaars beginnen en beroemd worden. We hebben het over wonderkinderen natuurlijk, maar ook over kunstenaars voor wie het allemaal zo makkelijk niet was. Over kinderen met kunstenaarouders, en ouders met kunstenaarkinderen. Over beroemde kunstenaars die als kind al tekenden als kunstenaars maar later hoopten dat ze die techniek allemaal niet in de vingers hadden en juist weer op zoek gingen naar het kinderspel. Over kunst en kinderspel dus! Meer info
  6. 50% off
    DADA 'Gezichtsbedrog'

    DADA 'Gezichtsbedrog'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Bijzonder, betoverend, begoochelend: in dit nummer val je van de ene verbazing in de andere. In deze DADA hebben we de kunst verzameld die je altijd net op het andere been zet, die je verder laat kijken dan je neus lang is en waarbij je je ogen bijna niet gelooft. En dat in een tijd waarin we waarin we toch wel wat gewend zijn. Met een smartphone leg je snel en makkelijk een zonnig filter over een regenachtige foto en wat je niet bevalt poets je weg. De kunstwerken in deze DADA zijn van een heel andere orde dan die trucjes die de techniek op je smartphone biedt. Het zijn meesterwerken, tot in perfectie uitgevoerd door kunstenaars die alle kneepjes van hun vak in de vingers hebben. Stuk voor stuk sterke staaltjes dus! Een aantal kunstwerken uit deze DADA zijn in Nederland te vinden. Vooral Museum Voorlinden in Wassenaar heeft een prachtige collectie hyperrealistische kunst. Het zonnende stelletje van bladzijde 31 vind je daar terug, net als het zwembad van de cover van deze DADA. Ga dat zien, daar in Wassenaar. En als je daar bent, is het Panorama van Mesdag bijna om de hoek. Ga gerust ook op een koude, regenachtige dag want binnen in het museum in het altijd heerlijk strandweer. En vanaf daar ben je eigenlijk ook weer heel snel bij Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Daar kun je de Magritte van bladzijde 28 zien. Ook hebben ze werk van Bridget Riley van bladzijde 26 in de collectie. Dus lees eerste even deze DADA van begin tot eind en HUP ... op pad! Geef je ogen de kost! Meer info
  7. 50% off
    DADA 'Vermeer'

    DADA 'Vermeer'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Dit is een DADA over een van de meest beroemde schilders uit de Gouden Eeuw. Johannes Vermeer (1632 - 1675) woonde zijn hele leven in Delft en liet een klein oeuvre na: we kennen maar 35 schilderijen van zijn hand. Toen hij stierf, betaalde zijn vrouw de schuld bij de bakker op de hoek met schilderijen. Berooid was hij. Nu worden er recordbedragen voor zijn werk betaald. Zijn schilderijen zijn verspreid over musea over de hele wereld maar gelukkig hebben we in Nederland nog steeds de allermooisten ;-) Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft 4 schilderijen van Vermeer, waaronder ook Het melkmeisje en Gezicht op huizen in Delft, dat iedereen kent als Het straatje. Het Mauritshuis bezit drie schilderijen van Vermeer: Diana en haar nimfen - een vroeg werk -, het stadsgezicht Gezicht op Delft en het wereldberoemde Meisje met de parel. Nu blijkt dat het meisje met de parel eigenlijk geen parel draagt en dat Het melkmeisje eigenlijk geen melkmeisje is, maar daarover lees je in dit nummer meer. Het zijn stuk voor stuk meesterwerken. We stonden laatst lang voor Gezicht op Delft in het Mauritshuis en konden bijna niet stoppen met kijken. Betoverend. Het lijkt alsof de schilderijen van Vermeer een eigen lichtbron hebben. Ze stralen. Hoe deed Vermeer dat? We gaan er naar op zoek. We laten zijn mooiste werken zien, vertellen over zijn leven, en proberen te achterhalen waarom Vermeers schilderijen zo beroemd en betoverend zijn. We bespreken de vervalsers, want die waren er ook. Sommige vervalsers werden zelf ook weer heel beroemd zoals Han van Meegeren, die Vermeers schilderde en voor recordbedragen verkocht aan musea. Een van zijn vervalsingen is nu te zien in Boijmans van Beuningen in Rotterdam, dus je kunt met deze DADA een leuk rondje door Nederland maken. En voor wie daar de tijd niet voor heeft: in de rijksstudio van het Rijksmuseum zie je alle Vermeers uit hun collectie in detail. Je kunt ze zelfs downloaden! Je kunt het werk van Vermeer ook vinden op Google Art Project. En op internet hangt nergens een rood koord dus je kunt er heerlijk met je neus bovenop. Geniet van deze DADA! Meer info
  8. 50% off
    DADA 'Prehistorie'

    DADA 'Prehistorie'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Er is veel bekend over de prehistorie maar we weten ook veel niet. Het is misschien toeval maar de grootste prehistorische vondsten zijn gedaan door kinderen. Zo was de markies Don Marcelino Sanz de Sautuola (mooie naam!) als een kind zo blij toen er op zijn landgoed grotten werden ontdekt. De oudheid was zijn hobby dus hij begon meteen te graven, maar hij vond alleen een paar botten. Minder dan waar hij op gehoopt had. Pas toen hij zijn dochtertje Maria in 1879 meenam naar de grotten, gebeurde het. Ze gingen naar een deel van de grot dat de markies al eerder onderzocht had. Het was er zo laag dat de markies moest kruipen maar Maria kon er gewoon staan. Toen ze omhoog keek, zag ze in het licht van de lamp meer dan 20 bizons, twee paarden, een wolf, drie wilde zwijnen en drie herten op het plafond en de wanden van de grot. Het was de grootste ontdekking van prehistorische kunst ooit. De grot van Altamira is nu wereldberoemd. Een andere belangrijke grot werd ook door kinderen ontdekt. In 1922 vonden André David en Henri Dutertre, 16 en 15 jaar oud, een nieuwe grot in een al bekend grottenstelsel. De tekeningen in deze grot van Pech Merle worden tegenwoordig beschouwd als de mooiste van Frankrijk. En in 1942 ontdekten vier jongens in Lascaux, in de Franse Dordogne, een grot die na tientallen meters overging in een veel grotere ruimte. Daar zagen ze al de eerste schilderingen. Na later onderzoek bleek dat de grot meer dan 200 meter diep is en dat er meer dan 1500 tekeningen en schilderingen zijn aangebracht - alles in perfecte staat. De grotten van Lascaux en Altamira werden zo beroemd en populair dat de schilderingen te lijden hadden onder al die bezoekers. Wie het echte prehistorische werk wil zien, is in Lascaux en Altamira te laat. Alleen de kopieën zijn nog te bezoeken. Gelukkig zijn er nog meer grotten met prehistorische schilderingen dus ga snel, voor het te laat is. Want er zijn maar weinig dingen zo spannend als kijken naar een tekening van 13.000 jaar oud. Meer info
  9. 50% off
    DADA 'Japan'

    DADA 'Japan'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Voor deze DADA reizen we naar de andere kant van de wereld, naar Japan om precies te zijn. Het is ook een reis in de tijd want we concentreren ons op ukiyo-e, kleurenhoutsnedes die vanaf 1600 gemaakt werden. Ze waren lang onbekend in Europa want Japan was altijd afgesloten van de buitenwereld. Toen het land in 1854 eindelijk haar grenzen opende, werd de Japanse kunst ook bekend in Europa. Kunstenaars waren meteen onder de indruk. Prenten werden gretig verzameld, doorverkocht en uitgeleend aan collega-kunstenaars. Japan nam in 1862 zelfs deel aan de Wereldtentoonstelling in Londen. In 1883 was de tentoonstelling in Amsterdam, op de plek waar nu het Museumplein ligt. Op beide tentoonstellingen trok Japan de aandacht. De Japanners waren niet heel enthousiast over de Hollanders: ’’De enigen die nog wat gekocht hadden, waren vreemdelingen.’’ Maar Japan werd een rage in Europa. Er ontstond zelfs een kunststroming: het japonisme. Ook Vincent van Gogh was een groot bewonderaar van de Japanse prentkunst en kende het werk van de beroemde ukiyo-e kunstenaar Hiroshige goed. Over zijn bewondering voor de Japanse houtsnedes schreef hij op 24 september 1888 aan zijn broer Theo: ”Ik benijd de Japanners de buitengewone duidelijkheid die alle dingen bij hen hebben. Nooit is het vervelend en nooit lijkt het haastig gedaan. Hun werk is even simpel als ademhalen en zij maken een figuur in enkele zekere trekken met hetzelfde gemak alsof het zoiets eenvoudigs betrof als het gedichtknopen van je vest." En later dat jaar: ”En je kunt volgens mij de Japanse kunst niet bestuderen zonder veel vrolijker en gelukkiger te worden…” Meer info
  10. 50% off
    DADA 'D'Orsay Museum'

    DADA 'D'Orsay Museum'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Een bezoek aan het D'Orsay Museum in Parijs is een tijdreis naar de negentiende eeuw. En hoewel dat niet eens zo heel lang geleden is, was dat toch een totaal andere wereld. Een tijd waarin vrouwen lange japonnen droegen en deftig met elkaar onder een boom een appeltje aten. Waarin mensen naar het circus gingen en op zondag soms uren naast de waterkant zaten. Manet schilderde een zacht portret van zijn ouders: zijn moeder met een mandje breigaren, zijn vader met het Legioen van Eer op zijn borst. Een wereld waarin nog tijd was voor van alles en het leven veel langzamer ging. Maar dat is vanuit nu gedacht, en gezien met ogen die gewend zijn aan het tempo van 2018. De mensen in de negentiende eeuw vonden toen dat alles om hen heen razendsnel veranderde. Niet iedereen was daar even gelukkig mee. Sommige boeren waren zelfs bang dat hun koeien geen melk meer zouden geven als ze een trein zouden horen. Maar veel kunstenaars verwelkomden alle veranderingen met open armen. Die trein bijvoorbeeld vonden ze een uitkomst. Met de trein kon je in een paar uur tijd aan de andere kant van het land staan en de zee schilderen. En dat was niet het enige. Ze keken hun ogen uit in treinstations, die nieuwe gebouwen met grote glazen overkappingen vol daglicht. De nieuwe tijd leek licht en goed en kon alleen nog maar beter worden. Monet schilderde de treinen, de stations en de passagiers op de perrons. Renoir schilderde de grote dansfeesten die op pleinen werden georganiseerd, gewoon buiten, in de open lucht. Mensen kregen steeds meer vrije tijd. Wie geld had, ging naar de opera. Naar de nieuwe opera, zoals mensen toen zeiden, want het gebouw van Garnier was nog maar net af. Een model van die nieuwe opera staat ook in het D'Orsay Museum. Natuurlijk had die nieuwe wereld ook een keerzijde. Kinderarbeid was heel gewoon en de inkomensverschillen waren groot. Sommige kunstenaars schilderden die keerzijde. Levensgroot zelfs. En ook dat is te zien in het D'Orsay Museum. Want zoals de trein de koets verving, verving de nieuwe kunst de kunst van vroeger. Kunst die levendig is, en sprankelend en een wereld laat zien waarin gedroomd, gedanst, gedronken en gezongen wordt. Klaar voor je tijdreis? Veel plezier met deze DADA! De prachtige illustraties zijn van Juliette Léveillé - de boekentips van Motta Art Books in Eindhoven. Meer info
  11. 50% off
    DADA 'Da Vinci'

    DADA 'Da Vinci'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    De Mona Lisa in het Louvre in Parijs en Het Laatste Avondmaal in Milaan zijn wereldberoemde, misschien wel de meest beroemde, kunstwerken ter wereld. Ze werden gemaakt door Leonardo da Vinci, een Italiaanse kunstenaar die leefde van 1452 tot 1519. Hij werkte in opdracht van de grootste machthebbers van zijn tijd zoals bijvoorbeeld de koning van Frankrijk, de beroemde Lorenzo de Medici en Ludovico Sforza, de hertog van Milaan. In de tijd van Da Vinci werden mensen niet zo oud als nu. De gemiddelde levensverwachting was toen veertig. Leonardo had op zijn dertigste, toen hij in dienst trad van de hertog van Milaan, nog niet veel bijzonders gedaan. Tien jaar later, op zijn veertigste had hij wel een paar prachtige portretten geschilderd maar die waren besteld door koningen en mensen aan het hof. Het grote publiek had nog nooit een werk van hem gezien. Met Het Laatste Avondmaal, een muurschildering in de eetzaal van een klooster in Milaan, veranderde hij dat voorgoed. De Mona Lisa, dat andere meesterwerk, zou hij schilderen in 1503. In totaal zijn er nu niet meer dan 15 schilderijen van hem bekend - waaronder ook een paar schilderijen die niet af zijn want Da Vinci stond er om bekend niet altijd alles af te maken waar hij aan begon. De monniken van San Donato kregen hun ‘De aanbidding door de koningen’ nooit te zien. De koning van Portugal kreeg nooit zijn wandtapijt en het stadsbestuur van Florence zag nooit het altaarstuk dat ze bestelden voor de kapel in Het Palazzo Vecchio. Da Vinci stond bekend als een genie, maar ook als een moeilijke en onbetrouwbare kunstenaar. Hij was in heel veel dingen geïnteresseerd en dat zie je ook terug in de notitieboeken die bewaard zijn gebleven. In die boeken noteerde en tekende Da Vinci alles op. De boeken die hij wilde kopen, de uitvindingen die hij bedacht en de recepten die hij zelf ontwikkelde voor de pigmenten die hij gebruikte voor zijn schilderijen. Da Vinci was een echte alleskunner. Hij wilde alles zelf doen en onderzoeken. Hij bestudeerde vogels en insecten en zocht een manier om de mens zelf ook te kunnen laten vliegen. Hij ontwierp machines voor de textielindustrie van Florence die 40.000 naalden per uur konden maken! Ook noteerde hij in die notitieboeken de soms hele vreemde opdrachten die hij kreeg van de hertog van Milaan. De grootste kunstenaar aller tijden ontwierp namelijk ook de kostuums voor de feesten van de hertog, beschilderde de slaapkamer van zijn vrouw en verzon allerlei dingen om de gasten van de hertog te vermaken. In die notities leer je de kunstenaar beter kennen. Zo bescheef hij 'hoe je een vuur kan maken dat een zaal in lichterlaaie zet zonder schade aan te richten' en hoe je rode wijn kan veranderen in witte wijn. Af en toe lucht de kunstenaar zijn hart in de notitieboeken. 'Ik wil wonderen verrichten' schreef hij en 'Vertel me of ik ooit iets tot stand heb gebracht'. In deze DAda zie je zijn mooiste werken bij elkaar. Wonderen, denken wij, tot stand gebracht door een van de meest bijzondere kunstenaar ooit. Geniet er van! Meer info
  12. 50% off
    DADA 'Taalbeeld'

    DADA 'Taalbeeld'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Dit nummer was het begin van de vijftiende jaargang! Dat vonden we best een feestje waard. Ons eigen feestje, dat wel. Geen nummer of een bepaalde kunstenaar of kunststroming maar op zijn DADA's het beste van alles, lekker door elkaar. Taal en beeld en beeld en taal. We laten zien hoe het allemaal begon: de eerste taal, het eerste beeld. Hoe het later bij elkaar kwam en wat de samenwerking tussen schrijvers en beeldend kunstenaars door de eeuwen heen heeft opgeleverd. We beginnen in de prehistorie met de muurschilderingen in de grotten van Altamira in Spanje en die van Lascaux in Frankrijk. We bespreken de ouste taal van beeldtekens, het spijkerschrift en de hiërogliefen uit het oude Egypte. Via de handgeschreven boeken uit de Middeleeuwen belanden we in de vijftiende eeuw. Toen werd de boekdrukkunst uitgevonden, een revolutie voor de verspreiding van kennis, te vergelijken met de komst van het internet van nu. Een andere belangrijke uitvinding was die van de fotografie, halverwege de 19e eeuw. Daardoor ontstonden er allerlei nieuwe schilderstijlen. Kunstenaars als Marcel Duchamp, Magritte en de kunstenaars uit de CoBrA groep voelen de behoefteop opnieuw te beginnen met een totaal nieuwe kunst en nemen taal op in hun kunst. Dat zouden Pop Artkunstenaars ook doen, natuurlijk op hun eigen manier met gewone, populaire dingen als onderwerp. Ten slotte laten we het werk zien van de Amerikaanse kunstenares Jenny Holzer die aan taal alleen genoeg heeft. Natuurlijk laten we ook onze eigen uitgaven aan bod komen waarop gedichten samenkomen met beeldende kunst. Een kijkje in de keuken van Plint. We laten de poëzieposters zien die we maakten met kunstwerken uit de NOG Collectie, een van de aardigste bedrijfscollecties van Nederland. Je leest er alles over in deze DADA. Meer info
  13. 50% off
    DADA 'Matisse'

    DADA 'Matisse'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Matisse was een van de belangrijkste kunstenaars van de vorige eeuw. Hij moet zelf begrepen hebben hoe anders zijn werk was want hij heeft veel moeite gedaan telkens maar weer uit te leggen wat hij probeerde te doen in zijn werk. Hij noteerde zijn hele leven zijn gedachten en opvattingen over beeldende kunst, zijn eigen werk en dat van anderen. Bij zijn tekeningen en schetsen schreef hij allerlei opmerkingen in de kantlijn die duidelijk maakten welke kleuren hij in gedachten had. Matisse leefde van 1869 tot 1954 en veel van zijn uitspraken zijn bewaad gebleven. In het ABC van deze DADA laten we hem daarom zelf aan het woord. Een voorbeeld: 'Ik probeer kunst te maken die voor iedereen begrijpelijk is. Ik streef naar een kunst van evenwicht, van zuiverheid - een kunst die niet onrustig maakt of verwarrend werkt. Ik zou graag willen dat de vermoeide, overspannen, gebroken mens in mijn schilderijen rust en vrede vindt'. Mooi toch? Of deze: 'Bij composities maak ik geen gebruik van moderne methodes. De man die met een schijnwerper naar een vliegtuig zoekt, doorkruist de lucht niet zoals een piloot dat doet'. Wat Matisse vond op zijn tocht staat in deze DADA. Prachtige schilderijen, gouaches en glas-in-lood-ramen, vol licht en kleur. Een aanrader, ook als je niet vermoeid of gebroken bent... Meer info
  14. 50% off
    DADA 'Van Gogh'

    DADA 'Van Gogh'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Beste broer, Mijn dank voor je brief van heden en voor het biljet van 50 francs dat hij bevatte. Wat mij betreft, ik leg mij met al mijn aandacht op mijn doeken toe, ik tracht even goede dingen te maken als sommige schilders die ik zeer heb liefgehad en bewonderd. Ik heb met genoegen geconstateerd dat de Gauguin uit Bretagne die ik gezien heb, heel mooi was en het komt mij voor dat de andere doeken die hij daar gemaakt heeft, het ook moeten zijn. Misschien zul je het zien, die krabbel van de tuin van Daubigny – het is een van mijn meest doelbewuste doeken; ik voeg er nog bij een schets van oude hutten en de schetsen van twee doeken van 30 die uitgestrekte korenvelden na de regen voorstellen. Hirschig vraagt mij je te verzoeken de hierbij gevoegde lijst van verf voor hem te bestellen bij dezelfde verfhandelaar van wie je voor mij koopt. Ik heb mijn eigen bestelling beperkt tot een uiterst krap minimum. Tot spoedig, maak het goed en succes met de zaken, enz., hartelijke groeten voor Jo en een handdruk in gedachten. Vincent Deze regels komen uit de brief die Vincent van Gogh op 24 juli 1890 naar zijn broer stuurde. Een paar dagen later was hij dood. De brief maakt duidelijk dat Van Gogh, na 10 jaar werken en 2000 schilderijen en tekeningen, nog steeds afhankelijk was van het geld en de verf die zijn broer Theo hem stuurde. Tegenwoordig trekt het Van Gogh Museum in Amsterdam ieder jaar bijna 2 miljoen bezoekers van over de hele wereld. In deze DADA zie je het mooiste werk van Van Gogh bij elkaar. Veel plezier! Meer info
  15. 50% off
    DADA 'Bouwkunst'

    DADA 'Bouwkunst'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Dit is een DADA over bouwkunst of, om het maar eens wat deftiger te zeggen, over architectuur. Gebouwen dus. Maar bijzondere gebouwen. Een DADA over huizen in Mexico die bij oplevering nog maar half af zijn en dus ook betaalbaarder, zodat meer mensen een eigen huis kunnen kopen. Spaanse architecten met zogenaamde stadrecepten die laten zien hoe je als burger de openbare ruimte weer terug kunt krijgen. Een DADA over toekomstdromen van architecten uit de vorige eeuw die een eeuw later al (bijna) blijken uit te komen. Over gebouwen die klimaatveranderingen tegen kunnen gaan (echt waar!) en architecten die complete huizen uit 3D printers laten komen. Deze DADA gaat ook in op open source, het delen van kennis waarmee je ook in Nederland een Wikihouse kunt (laten) bouwen. En heel bijzonder: een paviljoen dat op de Dutch Design Week te zien was: het Dutch Pavilion, dat helemaal met geleend materiaal gebouwd was. Japanse dakhuizen waarbij de grootste ruimte op het dak is, gebouwen die verstrengeld zijn en in elkaar opgaan. Een theater op het water in de baai van een stad die ieder jaar een stukje zinkt en Utrechtse gebouwen zonder muren. Deze bijzondere gebouwen (en meer!) laten we zien in deze DADA. Architectuur of bouwkunst is een kunst van ruimte. Een architect geeft ruimte vorm. Hij plaatst muren en een dak en maakt openingen om het licht binnen te laten. Die ruimte moet je ervaren. Om een gebouw echt op waarde te kunnen schatten, moet je er in. Een plattegrond, bouwtekening of foto kan een bezoek aan een gebouw nooit vervangen. Ook deze DADA niet. Dus ga na het lezen vooral ook op pad, gebouwen in en op en geef je ogen de kost. Veel plezier! De boekenrubriek in deze DADA Bouwkunst werd verzorgd door Donner Boeken in Rotterdam. Meer info
  16. 50% off
    DADA 'Klimt'

    DADA 'Klimt'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Het nieuwe nummer van DADA gaat over de beroemde Oostenrijkse kunstenaar Gustav Klimt - je weet wel, van die kus xxxx Hij leefde van 1862 tot 1918 en schilderde een oogverblindende wereld. Het schilderij ‘De Kus’ is tegenwoordig wereldberoemd en staat op mokken, sneakers en lunchtrommeltjes. Ook zijn portretten van de mooie rijke, maar verveelde echtgenotes uit het Wenen van rond 1900 zijn ongekend populair. in deze dada lees je alles over de man, de schilder, de kunstenaar die de beau monde schilderde maar zelf liever geen bezoek kreeg. In deze DADA geven we ook tips hoe je zelf aan de slag kunt. De boekenrubriek werd verzorgd door de dames van de Literaire Boekhandel Utrecht. We mogen ook veel boeken weggeven, dus als je een beetje snel bent heb je deze DADA zo terugverdiend. Meer info
  17. 50% off
    DADA 'De Griekse en Romeinse Oudheid'

    DADA 'De Griekse en Romeinse Oudheid'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Deze DADA gaat over kunst uit de Oudheid, een periode uit de geschiedenis die je fantasie op hol brengt. Statige tempels tegen blauwe luchten, marmeren beelden van knappe godinnen en sterke helden, en soms ineens een verrassend vertrouwd detail. Alsof het allemaal helemaal niet zo lang geleden is. De Lacoöngroep die je op bladzijde 6 ziet, is een mooi voorbeeld. Deze beeldengroep staat tegenwoordig in het Pio Clemente Museum in Vaticaanstad en als je er voor staat, voel je de pijn en de angst van een vader en twee zoons die vechten voor hun leven. De Oudheid is misschien wel lang geleden maar ook nog steeds dichtbij. Ook in Nederland. Precies onder het huidige Domplein liggen de oudste resten van de stad Utrecht. Op deze plaats stond in de Romeinse tijd een castellum, een fort ter verdediging van de noordelijke grens van het Romeinse Rijk. Tegenwoordig kun je er afdalen in de geschiedenis. Letterlijk zelfs, want onder het Domplein ligt nu DOMunder - een wandeling door de geschiedenis. Je ziet er dakpannen uit de Romeinse tijd met hondenpoten erop. Een paar eeuwen geleden waren er dus ook al ondeugende honden die niet luisterden en boze pottenbakkers die eigenlijk weer opnieuw konden beginnen. En in Nijmegen vonden ze bij het uitbaggeren van de rivier de Waal een prachtige ruiterhelm uit de tweede helft van de 1e eeuw na Chr. Dit soort helmen werd als strijdhelm gebruikt maar ook gedragen tijdens parades, toernooien en feestelijkheden. Er zijn veel helmen teruggevonden in rivieren en die zullen vast niet allemaal toevallig verloren zijn bij het oversteken. Waarschijnlijk werden ze geofferd aan goden, als soldaten hun missie of diensttijd hadden overleefd. Eeuwen geleden knielde er dus in de buurt van Nijmegen een Romeinse soldaat aan de oever van een rivier. Hij gooide zijn helm in het water en haalde opgelucht adem. De Oudheid is lang geleden maar ook nog steeds heel dichtbij. Je ziet het in deze DADA. Veel plezier! Meer info
  18. 50% off
    DADA 'Van Disney tot Pixar'

    DADA 'Van Disney tot Pixar'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    In het openingsfilmpje van iedere Pixar film springt een bureaulamp langs de letters van Pixar en stopt bij de letter i. De lamp springt op de letter, stampt de i de grond in en neemt de plaats van de letter in. Betoverend. De bureaulamp komt uit Luxo jr., een van de eerste korte films van Pixar. John Lasseter, nu een van de hoogste bazen van Pixar maar toen gewoon een tekenaar, maakte het filmpje in 1986. Lasseter had eerder bij Disney gewerkt en was opgeleid in animatie. Luxo jr. was niet de eerste animatiefilm die op de computer gemaakt werd, maar wel de eerste animatiefilm die op de computer gemaakt door iemand die verstand had van animatie. Het klinkt heel gek maar vóór Luxo jr. werden de filmpjes meestal door de softwareontwikkelaars gemaakt. De techniek verbaasde en betoverde wel, maar het verhaal van de film bijna nooit. Zelfs Disney zag er niks in. Alleen als de films door deze techniek sneller en goedkoper zouden worden, wilden ze er misschien over denken. Maar goedkoper en sneller was het in het begin zeker niet. Alle begin is moeilijk en dus langzaam en meestal ook duur. De bedenker van Apple, Iphone en Ipad zag wel allerlei mogelijkheden en geloofde in de nieuwe techniek. Pas toen Steve Jobs in 1986 Pixar kocht en er eindelijk genoeg geld was om alle dromen waar te maken, gebeurden er wonderen. Datzelfde jaar verscheen Luxo jr. Twee jaar later nam de studio nieuwe software in gebruik (Menv) en in 1991 maakte Pixar een deal met Disney om samen een computer-animatiefilm te maken. Dat werd Toy Story. De film kwam uit in 1995 en bracht in Amerika $ 192 miljoen en wereldwijd zelfs $ 362 miljoen op! Een Oscar voor John Lasseter, een nieuw contract met Disney (nu voor 10 jaar) - het zat Pixar voortaan alleen nog maar mee. De rest is geschiedenis: Een Luizenleven, Toy Story 2, For the birds, Monsters en Co, Mike's nieuwe auto, Finding Nemo, Cars, Ratatouille, WALL-E, Up, Toy Story 3 en zo voorts en zo verder: alles wat Pixar maakt, verandert in goud. Kassucces na kassucces en Oscar na Oscar. Je leest er alles over in deze DADA. En omdat films gemaakt worden om te zien, hebben we alle trailers van de films op een rijtje gezet in de gratis Plint app voor apple en Android. Zoek in de Appstore en Google Play Store op Plint. De app heeft ook een spotify luisterlijst met de leukste muziek van de films. Veel plezier! Meer info
  19. 50% off
    DADA 'Landschappen'

    DADA 'Landschappen'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Het was voor kunstenaars eeuwen lang veel interessanter om oude verhalen uit de bijbel of uit een lang en ver verleden te schilderen, dan een landschap. Een landschap was aardig als achtergrond maar je hoefde er niet veel voor te kunnen. Het was veel moeilijker om een arme, verdrietige, oude vrouw te schilderen dan een landschap. Het was een uitdaging om een veldslag te schilderen of een monster of een verhaal uit de bijbel waarin de hele wereld vergaat. Dat waren de echte onderwerpen. Dan kon je als kunstenaar laten zien wat je kon. Zo werd je beroemd en rijk! Heel lang was dat waar maar aan het einde van de Middeleeuwen begon dat langzaam, heel langzaam te veranderen. In 1518 schilderde een Duitse kunstenaar het eerste echte landschap - zonder mensen. Het was een uitzondering en het werd niet nagevolgd. Heel lang bleef het landschap een achtergrond voor een fresco of schilderij. Pas vanaf de 16e eeuw begon het landschap zelf een onderwerp te worden. Dan gaan schilders natuur afbeelden om haar schoonheid of haar kracht. De landschapschilderkunst is toen ontstaan en zoals je zult zien in deze DADA, bleef het landschap zich ontwikkelen. Klaar voor een reis door de tijd? We beginnen namelijk in 1500 voor Chr. in een graftome van een vizier in het oude Egypte van de farao's. Daarna eten we bij de vrouw van een Romeinse keizer, maken we een uitstapje naar de Chinese bergen, krijgen we een kijkje in het paradijs en gaan we op jacht met de Italiaanse adel. We vechten onderweg nog even met een draak, rusten wat uit met vluchtingen uit Egypte, volgen jagers op voet en zien voor onze ogen een schipbreuk gebeuren. We zien de eerste vrouw op de maan landen en trekken door woestijnen in Marokko en Namibie. Goede reis en veel plezier! Meer info
  20. 50% off
    DADA 'Het Pointillisme'

    DADA 'Het Pointillisme'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Als je een paarse stip met een hele sterke loep bekijkt, zie je dat die uit heel veel kleine rode en blauwe puntjes bestaat. Die puntjes staan heel dicht naast elkaar en zijn zo klein dat je ze met het blote oog niet kunt zien. Je ziet geen blauwe en rode puntjes, maar de kleur die je krijgt als je blauw en rood mengt: paars. Dat je oog dat doet, werd door wetenschappers ontdekt aan het einde van de 19e eeuw. Jonge schilders vonden het fascinerend. Als het oog kleuren mengt, hoef je dat als schilder niet te doen. Je moet alleen de juiste kleuren naast elkaar op het doek te zetten. En als de verf niet gemengd wordt, blijven kleuren heel puur en intens. De jonge schilders lazen en bestudeerden de nieuwe wetenschappelijke theorieën over kleur en de werking van het oog en namen ze als uitgangspunt voor hun kunst. Zo legden de Franse schilders Seurat en Signac de basis voor een nieuwe stroming in de schilderkunst: het pointillisme, naar het Franse woord point (punt). Sommige schilders zetten geen stippen maar heel veel kleine penseelstreekjes, streepjes, naast elkaar. Dat wordt ook wel het divisionisme genoemd. De nieuwe manier van schilderen leverde volgens de pointillisten een nieuwe schilderkunst op. Maar zoals altijd met nieuwe dingen, was lang niet iedereen gecharmeerd van de nieuwe techniek. Er waren zelfs felle tegenstanders, zoals de bekende impressionistische schilder Renoir bijvoorbeeld. Volgens hem hadden de schilderijen van de pointillisten geen ziel meer. Hij noemde het pointillisme 'schilderen volgens een formule'! Ondanks de kritiek werd het pointillisme heel snel populair. Niet alleen in Frankrijk, maar ook in België, Nederland en Italië. De pointillisten inspireerden een hele nieuwe generatie kunstenaars van Van Gogh tot Matisse en Kandinsky en indirect ook de moderne en hedendaagse kunst. Hun punt was gemaakt! Meer info
  21. 50% off
    DADA 'Bruegel'

    DADA 'Bruegel'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    De familie Bruegel bracht tussen 1500 en 1700 maar liefst vier generaties schilders voort! Pieter Bruegel de Oude schilderde, zijn twee zonen ook, zijn schoonmoeder schilderde en verschillende kleinkinderen en achterkleinkinderen ook. Allemaal met hun eigen stijl. De een was gespecialiseerd in plattelandsscènes en een ander blonk uit in bloemen. De eerste zoon werd vooral beroemd door de kopieën die hij van het werk van zijn beroemde vader maakte. Hij deed dat zo goed dat je soms niet meer ziet of het van de vader of van de zoon is. Ook na de dood van Bruegel werden door andere kunstenaars kopieën gemaakt van zijn schilderijen en gravures. En gelukkig maar. Soms hebben we alleen de kopie nog en is het origineel verloren gegaan. Zo weten we toch nog hoe het er uit zag. Het schilderij op de voorkant van deze DADA is een van de meesterwerken van Pieter Bruegel de Oude. Het is De toren van Babel, een schilderij dat hij rond 1650 maakte. Het is een van topstukken van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Tot half januari 2017 is daar de tentoonstelling 'De ontdekking van het dagelijks leven – van Bosch tot Bruegel’ met bijzondere en eeuwenoude topstukken van oude meesters te zien. De schilderijen van Bruegel zijn kostbaar, oud en kwetsbaar en ze worden niet snel uitgeleend. Daarom is het bijzonder dat er twee panelen van Pieter Bruegel de Oude uit New York en uit Wenen nu naar Rotterdam komen. In ruil daarvoor leent het museum haar eigen Toren in 2018 weer uit aan het Kunsthistorisch Museum in Wenen, dus wacht niet te lang en ga nu kijken! Voor wie Rotterdam niet naast de deur ligt, is er altijd nog Google Art. Zij hebben 162 prenten, tekeningen en schilderijen van Pieter Bruegel de Oude met hun supercamera’s gefotografeerd. Dat betekent dat je enorm kunt inzoomen op het werk en al die kleine details heel scherp kunt bekijken. Normaal vinden we het echte werk veel beter dan plaatjes en sites maar nu twijfelen we. In het echt mag je er niet zo dicht op staan en er zijn zoveel details te zien. Het schilderij van de cover staat ook op Google Art. Kijk en vergelijk maar eens een keer. Voor ons ging er een wereld open! Meer info
  22. 50% off
    DADA 'Kunst en de kunstwereld'

    DADA 'Kunst en de kunstwereld'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Een kijkje achter de schermen Normaal gaat het in DADA vooral over kunstenaars. Niet meer dan logisch want kunst begint natuurlijk daar - bij de kunstenaar. Toch kijken we in deze DADA verder want als jij een kunstwerk ziet in een museum of in de openbare ruimte, heeft het al een hele reis achter de rug. Het is waarschijnlijk verkocht - misschien door de kunstenaar zelf maar de kans is groter dat hij er iemand bij gehaald heeft die meer verstand heeft van verkopen. Een galeriehouder bijvoorbeeld, of een veilingmeester. In het laatste geval is het werk ook getaxeerd - een moeilijk woord voor het schatten van de waarde van een kunstwerk. Soms wordt een werk gekocht door een verzamelaar. Dan is de kans groot dat het dan in een privécollectie terechtkomt. Die zijn niet zo privé als je misschien denkt. Veel verzamelaars lenen hun werk graag en vaak uit aan musea. Dan kunnen er heel veel mensen van genieten. Het is ook goed voor de verzamelaar zelf. Als een kunstwerk in een belangrijk museum of instituut hangt, neemt de waarde van het kunstwerk toe. Dat gebeurt ook als het kunstwerk wordt besproken door een belangrijke kunstcriticus of - recensent in een krant of op internet. Al die mensen en organisaties bij elkaar noemen we de kunstwereld. Een wereld met eigen regels en eigen eigenaardigheden. We nemen in deze DADA een kijkje en brengen een stukje van de kunstwereld in kaart. Deze DADA is dikker dan je gewend bent. We bestaan namelijk 20 jaar en deze dikke DADA is een cadeautje voor onze trouwe abonnees en lieve lezers, als dank voor al die jaren. DADA wordt nog steeds gemaakt zonder subsidie maar met heel veel plezier. Deze DADA over de kunstwereld is weer een prachtig nummer geworden. De volgende DADA heet 'Van Disney tot Pixar' met onder andere Walt Disney's tekenfilm over Sneeuwwitje, de animatiefilm Wall-E van de beroemde Pixar Studios en alles daar tussen in: Mickey Mouse, Toy Story, Ratatouille, Cars en nog veel meer. Een nummer dat je niet mag missen. Neem een abonnement (als je dat nog niet hebt) - dan weet je zeker dat er iedere 3 maanden een nieuwe DADA op de mat valt. En heb je nog ideeën, tips of wil je meedenken met de redactie? We horen het graag. Stuur even een mailtje naar hallo@plint.nl of geef het lekker ouderwets op een briefje mee aan de postbode (Plint Postbus 164 5600 AD Eindhoven) En natuurlijk mogen alle bloemen, felicitaties en verjaardagstaarten ook naar dat adres ;-) - De redactie Meer info
  23. 50% off
    DADA 'Bosch'

    DADA 'Bosch'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    In 2016 is het 500 jaar geleden dat Jheronimus Bosch is overleden. Daarom is er het hele jaar van alles te zien en doen in Den Bosch, de stad waar hij woonde en werkte. Het Noordbrabants Museum eert de schilder met een grote overzichtstentoonstelling. Tegenwoordig hangt het werk van Bosch in vooraanstaande musea in 15 steden maar voor de expositie komen topstukken terug naar Den Bosch: onder andere De Hooiwagen uit het Prado (Madrid), Het Narrenschip uit het Louvre (Parijs), en De Dood en de vrek uit de National Gallery of Art (Washington). Dat is bijzonder want het werk van Bosch is kostbaar en kwetsbaar en gaat bijna nooit op reis. Het zal wel druk worden, dus reserveer je kaartje online. Van die drukte had het onderzoeksteam van het Bosch Research and Conservation Project vast geen last. Zij reisden de afgelopen 6 jaar de hele wereld over en onderzochten met de allernieuwste technieken het werk van Bosch in de musea. Met een handjevol mensen voor een Jheronimus Bosch mogen staan, met alle tijd van de wereld en met je neus er bovenop! Ze fotografeerden en documenteerden alle werken op dezelfde manier. De resultaten zouden gepresenteerd worden tijdens de tentoonstelling in het Noordbrabants Museum maar ze werden al eerder bekend op het IDFA festival, waar de film Jheronimus Bosch - Geraakt door de duivel in première ging. Voor die film volgde de regisseur Pieter Huystee, ook bekend van zijn film over de verbouwing van het Rijksmuseum, de experts van het Bosch Research and Conservation Project. In de film zien we hoe de experts tot de conclusie komen dat de Kruisdraging uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent en de Zeven hoofdzonden uit het Prado wellicht niet echt van Bosch zijn. Wereldnieuws, 500 jaar na de dood van de maker. Het is nog niet helemaal zeker en er is meer onderzoek nodig maar spannend is het wel. Dat is de site www.boschproject.org ook. Daar kun je het Drieluik met Sint Ontcommer uit de collectie van de Gallerie dell’Accademia in Venetië bekijken. Met je muis kun je de ondertekening zichtbaar maken en vergelijken met het schilderij. Heel leuk. In de film van Pieter Huystee komt ook een privé-verzamelaar in beeld. Hij laat het onderzoeksteam een tekening van Jheronimus Bosch zien. Het gaat om Hellelandschap, een van de mooiste tekeningen van Bosch. Als de verzamelaar gevraagd wordt of hij de tekening mooi vindt, geeft hij eerlijk toe dat hij het als belegging heeft gekocht en dat het eigenlijk zijn smaak niet is! Gelukkig is de tekening heel even voor iedereen te zien op de tentoonstelling Visioenen van een genie in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Dus bekijk eerst de film van Pieter Huystee op een lekker zondagmiddagje, lees deze DADA van voor naar achter en dan hup naar Den Bosch! Veel plezier! Meer info
  24. 50% off
    DADA 'Caravaggio'

    DADA 'Caravaggio'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Als Caravaggio nu geleefd zou hebben, was een training zelfbeheersing, zelfcontrole of agressie regulatie echt geen weggegooid geld geweest. Hij was een driftkikker met een groot ego en een groot minderwaardigheidscomplex. Hij was snel boos en om het minste of geringste beledigd. Dat was toen wel wat normaler dan nu. Het waren andere tijden. In 1600 ging het er gewelddadiger aan toe dan tegenwoordig. Ruzies en meningsverschillen werden vaak letterlijk uitgevochten. Maar Caravaggio maakte het wel heel bont. Toen een opdracht voor een altaarstuk voor de Sint-Pieter niet naar Caravaggio ging maar naar collega-kunstenaar Passignano, gebeurde er dit: 'Hij trok zijn zwaard, sloeg een scheur in het doek en stak zijn hoofd erdoor'. Over het werk zei hij: 'Precies zo slecht als te verwachten is van een schilder als Passignano'. Over een andere kunstenaar verspreidde hij zulke schunnige gedichten dat die hem aanklaagde voor smaad. Toen hij zijn huur niet meer kon betalen en de huurbazin de sloten liet vervangen, gooide hij 's nachts alle ramen van haar huis in. En een bediende die volgens Caravaggio onbeleefd was geweest, kreeg een stenen bord naar zijn hoofd. Geen lieverdje dus. Een moeilijke man, ook voor opdrachtgevers. Die vergaven hem steeds weer alles en betaalden borgtochten in ruil voor schilderijen die alles weer goed maakten. Want Caravaggio was niet alleen een lastpak maar ook een van de meeste geniale kunstenaars van zijn tijd. Gelovigen kregen bij Caravaggio’s schilderijen het idee dat de verhalen echt gebeurd waren. Sterker nog: soms kregen ze zelfs het idee dat het verhaal zich op dat moment afspeelde - recht voor hun neus. Zijn werk hielp hem steeds weer uit de problemen. Zelfs nadat hij iemand had vermoord en moest vluchten uit Rome, hielpen mensen hem nog steeds. Hij kreeg onderdak, nieuwe opdrachten en de kans op een heel nieuw leven. Het leek er even op dat het kon gaan lukken maar het liep allemaal niet goed af. Caravaggio stierf op 39-jarige leeftijd, veel te vroeg. Meer info
  25. 50% off
    DADA 'Gauguin'

    DADA 'Gauguin'

    Normale prijs: € 10,50

    Special Price  5,25

    Als je wilt, sta je tegenwoordig binnen 24 uur aan de andere kant van de wereld. Een eeuw geleden was dat natuurlijk wel anders. In de tijd van Gauguin was alles moeilijk bereis- en bereikbaar. Over de andere kant van de wereld was weinig bekend en mensen konden er dus heerlijk op los fantaseren. Ze droomden van een leven op een zonovergoten eiland, met witte stranden, wuivende palmbomen en mooie vrouwen. In het echt was alles natuurlijk wel anders, maar dat is altijd zo bij fantaseren. De andere kant van de wereld was al veel westerser dan men dacht. Het eerste contact vond plaats in 1521 toen de Portugese ontdekkingsreiziger Magellaan het eiland Puka Puka ontdekte. Onze eigen Jacob Roggeveen ontdekte het eiland Bora Bora in 1722, en de Britse ontdekkingsreiziger Samuel Wallis bezocht Tahiti in 1767. In 1774 gingen Spaanse missionarissen voor een jaar naar Tahiti om het christendom te introduceren en in 1797 kwamen de eerste Europeanen er wonen. De westerse invloed was dus al groot op Tahiti, de andere kant van de wereld waar Gauguin over droomde. Er waren stenen huizen gebouwd en kerken gesticht, wetten ingevoerd en er werd handel gedreven. In de tijd van Gauguin gingen vrouwen in Tahiti al niet meer traditioneel gekleed. Dat was natuurlijk een grote teleurstelling voor de schildervoor de schilder, die juist naar Tahiti ging om de westerse beschaving te ontvluchten. Om toch echt wild te kunnen leven, reisde hij verder naar Hiva Oa, een eiland van de Marquesasarchipel. Daar bouwde hij een traditionele hut van bamboe met een dak van palmbladeren en schilderde de idyllische en verleidelijke wereld die eigenlijk al niet meer bestond. Mooie vrouwen met lang zwart haar onder bomen die vol hingen met heerlijk, rijp fruit. Gauguins werk straalde kalmte en rust uit waar mensen in het westen naar verlangden. En al dat geluk was ook te koop want Gauguin sneed niet alle banden met het westen door en verkocht zijn schilderijen via zijn Galerie Vollard in Parijs. Octave Mirbeau schreef na een bezoek aan Gauguin op Tahiti: "Een man die de beschaving ontvlucht en opzettelijk vergetelheid zoekt om beter de invloed te kunnen voelen van en beter te kunnen luisteren naar de innerlijke stemmen die orondtemd dreigen te worden door het lawaai van onze hartstocht en ruzies". In 1902 dacht Gauguin er over naar Parijs terug te gaan. Hij was moe en ziek en wilde herstellen en gezond worden. Daarna zou hij op zoek gaan naar nieuwe inspiratiebronnen. Hij dacht aan Spanje, maar het zou allemaal anders lopen. Gauguin overleed in 1903 in zijn zelfgebouwde huis op Hiva Oa, overtuigd van zijn gelijk: "Ik ben ervan overtuigd dat ik gelijk heb gehad over kunst en ook al blijft mijn werk niet bestaan, de herinnering zal altijd blijven bestaan aan een schilder die de schilderkunst bevrijdde". Gelukkig bestaat zijn werk nog steeds. Het is te zien in musea over heel de wereld en in deze DADA. Meer info
Plak deze code vervolgens ook onmiddellijk na de openingstag :